نقش-جامعه-مدنی-در-پروسه-صلح-نادیده-گرفته-شده-است

رییس مجتمع جامعه مدنی«مجما» می‌گوید که سهم و نقش مردم و جامعه مدنی در مذاکرات صلح که میان سیاسیون و امریکایی‌ها با طالبان جریان دارد، نایدیده گرفته شده است.

به گزارش افغان نیوز: عزیز رفیعی، رییس «مجما» امروز( چهارشنبه، 18 جدی) در نخستین« نشست مشورتی و هماهنگی با نهادی جامعه مدنی» که از سوی وزارت دولت در امور صلح برگزار شده بود، گفت: بدون آتش بس و تامین عدالت اجتماعی نمی توان به صلح دایمی رسید و باید پیش از از هراقدام برای صلح، آتش بس صورت گیرد و خشونت‌های که تنها از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد، پایان یابد.

رییس مجما گفت: «بدون تامین عدالت اجتماعی افغانستان نمی تواند به صلح برسد، باید تمامی حقوق 8 میلیون نفر که در جنگ‌ها آسیب دیده در پروسه صلح مدنظر گرفته شود و به قربانیان هردو طرف جنگ رسیدگی شود».

آقای رفیعی در مورد نشست‌های مشورتی وزارت دولت در امور صلح گفت که این وزارت از آغاز شکل گیری‌اش‌ با جامعه مدنی هیچ گونه مشوره در مورد چگونگی پروسه صلح نکرده و نشست امروزی نخستین نشستی است که وزرات دولت در امور صلح با جامعه مدنی برگزار نموده است. او تاکید کرد که جامعه مدنی باید به عنوان حکومت سایه در پروسه صلح افغانستان مطرح باشد تا بتواند از آتش‌بس و روندهای پروسه صلح نظارت کند.

به باور آقای رفیعی، افغانستان یکی از کشورهای است که خشونت در آن باز تولید می‌شود و تولید خشونت در این کشور نه از لحاظ فرهنگی و نه‌هم از لحاظ اجتماعی و سیاسی بررسی شده است.

رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان گفت که باید مرکز تحقیقاتی صلح ایجاد شود تا در آن محرکه‌های اصلی جنگ افغانستان ریشه یابی‌ گردد و این مرکزبررس کند که این محرکه‌ها زبان، قوم، پول‌های استخباراتی، جنگ‌های نیابتی همسایگان افغانستان، دخالت کشورهای بیرونی است یا چیزهای دیگر.

غلام یحیی عباسی، معین حمایوی و اداری وزارت دولت در امور صلح در این نشست که در مورد چگونگی و اهداف این وزارت سخن می‌‌زد، گفت که اهداف استراتژیک وزارت دولت در امور صلح به سه بخش تقسیم شده و بخش نخست آن انسجام و موثر سازی تلاش برای صلح پیش از مذاکرات است.

آقای عباسی افزود که در بخش نخست استراتژی این وزارت روی انسجام و اصلاح ساختارهای موجود و موازی در امور صلح، پیش برد و هماهنگی گفتگوهای صلح و مطالعه ریشه‌های درگیری و جنگ در افغانستان توجه شده است.

معین حمایوی و اداری وزارت دولت در امور صلح بخش دوم استراتژی این وزارت را تسهیل و مدیریت گفتگوهای صلح در جریان مذاکرات توصیف کرده و گفت که این بخشی از استراتژی وزارت دولت در امور صلح شامل شناسایی اولویت‌ها و نگرانی‌های دولت افغانستان و گروه طالبان، ایجاد راهبردها برای حل آن و تدوین راهگارهای بدیل مذاکره برای مسائل که به بن بست رسیده است، می‌شود.

به گفته عباسی، بخش سوم این استراتژی نظارت از تطبیق توافقنامه صلح و اقدامات دولت افغانستان برای صلح پایدار پس از مذاکرات بود که شامل تدوین پالسی پروسه ادغام و معرفی به زندگی مجدد، نظار از تطبیق تعهدات طرف‌ها پس از مصالح و تدوین و پیشنهاد راهکارهای چگونگی برخود واقع‌بینانه و موثر با میراث دوران جنگ می‌شود.

با این همه، وزارت دولت در امور صلح پس از برگزاری جرگه مشورتی صلح در ماه جوزا امسال توسط اشرف غنی، رییس جمهوری ایجاد شد و تشکیل آن در جریان هفته جاری از سوی مجلس نمایندگان و مشرانو جرگه تصویب گردید.

نقش جامعه مدنی در پروسه صلح نادیده گرفته شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد