سالانه-نفر-در-افغانستان-بر-اثر-آلودگی-هوا-می‌میرند

مقام‌های حکومتی با ابراز نگرانی می گویند که بیماری‌های ناشی از آلودگی محیط زیست در کشور، از هر صد هزار نفر، ۴۰۶ تن را به کام مرگ می‌کشاند و این رقم در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

به گزارش افغان نیوز: انجنیر عزت الله صدیقی، معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست امروز سه‌شنبه( 27، عقرب ) در کنفرانس ملی مبارزه با کمبود انرژی، تغییر اقلیم و آلودگی هوا گفت؛ تاثیرات ناگوار تغییر اقلیم، نبود سیستم ترانسپورتی درست و استفاده بی رویه مواد سوخت بی کیفیت باعث آلودگی هوا در شهر کابل گردیده است.

آقای صدیقی بیان کرد، افغانستان در ردیف کشور های کمترین انکشاف یافته جهان در وضعیت دشوار تغییرات اقلیم قرار داشته و تغییر اقلیم برای این کشور یک خطر جدی بوده و در سال های آینده افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ارزیابی های این اداره نشان می‌دهد که آسیب پذیری های متنوع اقلیم همانند سیلاب های ناگهانی، خشکسالی های دوره‌ای، لغزش زمین و ده ها موارد دیگر تهدید جدی برای سال های آینده خواهد بود. به گفته او؛ تغییر اقلیم و اثرات آن تاثیربسزایی روی کاهش ساحات سبز نیز گذاشته است که نقش مستقیم در آلودگی هوا بازی می‌کند.

او گفت: تاکنون 52 مورد ساحاتی که باعث آلودگی هوا می‌شود، شناسایی گردیده و همچنان 22 وزارت خانه مسوول اند که در کاهش آلودگی هوا برنامه های درازمدت و کوتاه مدت شان را عملی کنند.

به گفته وی، 500 هزار اصناف مختلف از قبیل حمام ها، بلند منزل ها وفابریکات که باعث آلودگی هوا می‌شوند، شناسایی و یاهم برای آنان فلتر نصب شود.

در همین حال، حسن غلامی، رئیس صحت محیطی و محیط زیست شهرداری، میزان مرگ میر ناشی از آلودگی هوا را در کابل نگران کننده خوانده و گفت که در افغانستان 406 نفر در هر صد هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان می‌دهند.

وی افزود: آلودگی هوای امسال نسبت به سال های دیگر افزایش داشته است. براساس گزارش سازمان صحی جهان، افغانستان از لحاظ آلودگی هوا در رده پنج قرار گرفته است.

آقای غلامی اظهارداشت که درحال حاضر 588 منزل بررسی شده و از این میان 124 منزل مرکز گرمی نداشته و یا هم غیر فعال بوده است. همچنان 213 بلند منزل دارای فلتر بوده اند. و 2 بلند منزل دیگر مرکز گرمی گازی داشته و 124 بلند منزل دیگر مسدود شده اند. از این میان 160 مورد دیگر تحت پی گرد قانونی قرار دارند.

از سوی هم، ارزیابی سایت کیفیت هوا نشان می‌دهد که آلودگی هوای شهر کابل از اول ماه عقرب به 150 درجه بوده درحالی که در سال های گذشته در اوج آلودگی هوا در شهر کابل، این رقم به 240 درجه می‌رسید. پیش بینی می‌شود که کابل امسال، آلوده ترین هوا را در پنج سال گذشته تجربه خواهد کرد.

سالانه 406 نفر در افغانستان بر اثر آلودگی هوا می‌میرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد