سرور-دانش-داکتران-واقعی-و-جعلی-باید-شناسایی-شوند

معاون دوم ریاست جمهوری تاکید داشت که داکتران باید با شورای عالی طبی همکاری و از موارد قانونی آگاهی داشته باشند تا داکتران واقعی از داکتران جعلی تفکیک شوند.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، امروز دو شنبه(7، عقرب) در مراسم توزیع کارت راجستریشن برای دوکتوران، گفت؛ داکتران و بیماران دارای حقوق و تکالیفی اند که باید رعایت شود.

وی افزود؛ مشکلات داکتران از قبیل، ارایه و جمع آوری آمار و ارقام درباره داکتران و جواز فعالیت آنان را کدام اداره باید بررسی کند؟ اینجاست که تاکنون با یک خلا و ابهام مواجه بودیم؛ زیرا درعمل تنها وزارت صحت عامه بود که باید این وظایف را انجام میداد اما حقیقت این است که این وزارت بسیار وظایف دیگری را به عهده دارد و مسائل نظارت اداری و حقوقی باید توسط یک نهاد مستقل سازماندهی شود.

 آقای دانش تصریح کرد که با در نظرداشت مشکلات فوق الذکر، ایجاد یک شورا را در افغانستان نیاز میدانیستم و به همین لحاظ از زمان آغاز شان تا اکنون از هیچگونه حمایت دریغ نکردیم؛ زیرا بسیاری از حقوق مریضان در نظام طبی کشور تلف شده اند.

سرور دانش تاکید داشت که با توجه به اهمیت موضوع، داکاران باید در سه مورد توجه جدی داشته باشند؛ اول اینکه داکتران باید با شورای عالی طبی همکاری داشته باشند و تمام موارد قانون این شورای عالی را مطالعه نموده و آگاهی حاصل نمایند و درضمن داکتران واقعی از داکتران جعلی تفکیک شود.

دوم اینکه عملی شدن اهداف شورای عالی طبی بدون همکاری وزارت صحت عامه و وزارت تحصیلات عالی موفق نمی شود و این دو ارگان باید همکاری های لازم را داشته باشند.

سوم اینکه از ریاست این شورا انتظار داریم تا به فعالیت های شان سرعت داده و توجه جدی داشته باشد؛ زیرا از زمان تصویب قانون شورای عالی طبی بیش از یک سال سپری می شود اما تاکنون در مرحله ابتدایی قرار داریم و هنوز از جامعه داکتران ما از کارکرد های این شورا آگاهی ندارند.

از سوی هم نجیب الله خواجه عمری، وزیر تحصیلات عالی گفت: امیدواریم که فرایند راجستریشن گامی برای رشد و بلندبردن سطح کیفیت و معیاری سازی بخش صحی باشد و اعتماد مردم نسبت به متخصصان داخلی بیشتر شوند، زیرا تنها فارغ شدن داکتران از دانشکده های طب کافی نیست بلکه گرفتن تخصص و بلندبردن سطح ظرفیت شان در اولویت خواهد بود تا مردم از مصرف میلیاردها دالر بخاطر تداوی مریضان شان در خارج از کشور، دست بردارند.

نسرین اوریا خیل، رئیس شورای طبی افغانستان گفت: شو ای ملی از زمان ایجاد اش تا کنون توانسته است دستاوردهای خوبی داشته باشد و بیش از ۲۰۰ هزار داکتر در داخل دیتابیس این قانون ثبت می باشند.

سرور دانش: داکتران واقعی و جعلی باید شناسایی شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد