شاهراه-ها،-منابع-اصلی-درامد-طالبان-در-ولایت-غزنی

طالبان تمام شاهراه ها و مخصوصا راه های متصل به ولسوالی های این ولایت را در کنترل دارند و از تردد موتر های باربری مالیه اخذ می کنند.

به گزارش افغان نیوز: فاطمه رحیمی عضو شورای ولایت غزنی، امروز شنبه(16، سنبله) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز بیان داشت که یکی از منابع اصلی درامد طالبان در این ولایت، شاهراه عمومی کابل-قندهار است.

وی علاوه کرد که طالبان در منطقه بین گیلان-مقر پایگاه نظامی دارند و در این منطقه موتر های باربری را بازرسی کرده و از آنها مالیه می گیرند.

به گفته خانم رحیمی؛ طالبان از هر موتر باربری در مسیر کابل-قندهار 20 الی 50 هزار افغانی مالیه دریافت می کنند و در صورتیکه صاحبان موتر از پرداخت مالیه سرپیچی نمایند، مورد ضرب و حتی مرگ قرار می گیرند.

همچنان طالبان تمام مسیر های منتهی به ولسوالی های این ولایت را در اختیار خود دارند و در مسیر راه های ولسوالی ها نیز ایست های بازرسی ایجاد کرده و از موتر ها پول دریافت می کنند.

به گفته خانم رحیمی، میزان پولی که در مسیر ولسوالی ها گرفته می شود نسبت به پولی که از مسیر شاهراه ها جمع آوری می شود، کمتر می باشد. زیرا طالبان در مسیر راه های ولسوالی ها از هر موتر پنج الی 15هزار افغانی مالیه می گیرند.

دو هفته قبل مسیر راه های ولسوالی های ناهور، جاغوری و مالستان در کنترل دولت بود، اما از دو هفته به این سو طالبان این مسیر راه را نیز تحت  کنترل خود دارند.

راه های چندین ولسوالی که از منطقه  جنگل باغ ولسوالی خواجه عمری می گزرد، مسافرین در این منطقه مورد بازرسی طالبان قرار گرفته و مجبور هستند مالیه پرداخت نمایند.

همچنان مسیر دیگر ولسوالی ها که از دره قیاق می گزرد، این دره نیز در تصرف طالبان است و مسافران در این دره باید بر اساس دستورات طالبان رفتار کرده و مالیه نیز پرداخت نمایند.

در همین حال، نصیرحمد فقیری عضو دیگر شورای ولایتی غزنی از نفوذ گسترده طالبان در سطح شهر و ولسوالی های این ولایت خبر میدهد.

وی می گوید که طالبان از تمام باشندگان ولایت غزنی مالیه اخذ می کنند، حتی از دکان ها و رستورانت های که در داخل شهر غزنی فعالیت دارند، مالیه، عشر و ذکات جمع آوری می کنند و پس از دریافت پول به آنها پارچه اخذ مالیه میدهند.

طالبان از دکان ها و رستورانت های داخل شهر به صورت ماهوار عشر و ذکات جمع آوری می کنند و دولت توانایی جلوگیری از باج گیری طالبان را ندارند.

گروه طالبان در این اواخر در چندین ولایت حملات گسترده را راه اندازی کرده اند، اما ولایت غزنی که پیش از این بیشتر مورد تهدید بود، از ارامی نسبی برخوردار است.

آقای فقیری میگوید که حملات هوایی و کوماندویی نیروهای نظامی افغان باعث شده است که این نیروها تحرکات نظامی کمتری داشته باشند.

بر اساس گفته های این عضو شورای ولایتی غزنی، در روز های اخیر، طالبان در نتیجه حملات نیروهای نظامی تلفات زیادی را متقبل شده اند، اما تلاش دارند تا برای حملات گسترده برنامه ریزی نمایند. اکنون تا شش کیلومتری مرکز شهر غزنی را تحت کنترل شان دارند و به صورت آزادانه فعالیت می کنند.

همچنان درحال حاضر، به جز ولسوالی های ناهور، جاغوری و مالستان که به صورت کامل در کنترل دولت هستند، متباقی ولسوالی ها به صورت کامل و نیمه از کنترل دولت خارج می باشند.

شاهراه ها، منابع اصلی درامد طالبان در ولایت غزنی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد