شورای-نرس‌ها-و-قابله‌های-افغانستان-مستقل-شد

شورای نرس‌ها و قابله‌های افغانستان از سوی وزارت صحت عامه کشور به حیث یک نهاد مستقل و با صلاحیت معرفی گردید.

به گزارش افغان نیوز: احمد جوادعثمانی، وزیر صحت عامه افغانستان، امروز دوشنبه(25، قوس ) طی یک کنفرانس خبری در کابل از ایجاد این شورا ابراز خرسندی کرد و گفت که این یک گام موثر برای بالا بردن کیفیت خدمات صحی در کشور خواهد بود.

آقای عثمانی بیان کرد؛  پس از این، تمام مراکز تعلیمی دولتی و خصوصی که در راستای تربیه نرس‌ها و قابله‌ها فعالیت دارند باید مطابق به معیارات و اعتباردهی این شورا خود را عیار بسازند. 
به گفته او، تمام نرس‌ها و قابله‌های که در سیستم صحی افغانستان فعالیت می‌کنند، باید مجوز شورای نرس‌ها و قابله‌ها را دریافت کنند.
وی افزود: شورای نرس‌ها و قابله‌ها باید افراد شایسته و مسلکی را به سیستم صحی کشور تقدیم کند تا میزان مرگ میر مادران و اطفال ها کاهش یابد. 
به گفته او، ارزیابی های که در سال 2015 صورت گرفت، نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مادران و کودکان نسبت به کشور های دیگر افزایش چشگیری داشته است. 
آقای عثمانی گفت: پس از این، شورای نرس‌ها و قابله‌های کشور از تمام امکانات و صلاحیت‌های صحی برخوردار خواهد بود تا بتوانند به صورت مسکلی و حرفه‌ای در جامعۀ فعالیت کند.
از سوی هم، زهرا میرازیی رئیس بورد شورای نرس‌ها و قابله‌ها گفت: « پیش از این، هیچ نهاد نظارتی مستقل و قانونی برای حمایت از قابله‌ها، نرس‌ها و مصونیت عامه وجود نداشت و این امر باعث نگرانی شرکای کاری مختلف در مورد کیفیت ارایه خدمات می‌گردید.»

خانم میرزایی اضافه کرد که در بسیاری از ولایت‌ها و روستاهای دور افتاده کشور، قابله‌ها و نرس‌های مسکلی وجود ندارد. از این‌رو، میزان مرگ و میر مادران و کودکان زیاد است. در صورتی که نرس‌ها و قابله‌های مسکلی و حرفه‌ای وجود داشته باشند، میزان مرگ و میر خانم ها کاهش پیدا خواهد کرد.
او گفت: بیشتر مادران در اثر کم خونی، خون‌ریزی های پس از ولادت جان شان را از دست می‌دهند؛ زیرا در بسیاری ولایت‌های کشور بخصوص روستا های دور دست، نرس‌ها و قابله‌های مسلکی وجود ندارد.

این درحالی است که میزان مرگ و میران خانم ها در افغانستان نسبت به کشور های دیگر بیشتر بوده اما وزیر صحت عامه می‌گوید که با ایجاد شورای نرس‌ها و قابله‌ها، وضعیت بهبود خواهد یافت.

شورای نرس‌ها و قابله‌های افغانستان مستقل شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد