طرح-پنج-ساله-برای-مدیریت-آلودگی-هوای-شهر-کابل

اداره ملی حفاظت محیط زیست، پلان پنج ساله ای خود را برای جلوگیر، کاهش و مدیریت آلودگی هوای شهر کابل اعلام کرده، گفت که این بحران همه ساله در فصل زمستان بیشتر شده و به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

به گزارش افغان نیوز: عزت الله صدیقی، معین مسلکی و سرپرست اداره ملی حفاظت محیط زیسست امرزو یک شنبه(14، میزان) در نشست خبری از پلان پنج ساله این اداره برای جلوگیری، کاهش و مدیریت آلودگی هوای شهر کابل خبرداده و گفت که این پلان پنج ساله برای حفط سلامت و صحت، تشخیص منابع آلودگی هوا و مدیریت آن و همچنان برای همانگی و همکاری ادارات زی ربط ساخته شده است.

آقای صدیقی هوای کابل را در دو سال گذشته از نقطه نظر آلودگی بسیار و خیم دانسته و گفت که منابع این آلودگی ها موجودیت سیستم غیر معیاری ترانسبپورت، استفاده از مواد سوخت غیر استندرد، اختراق ذغال سنگ تصفیه ناشده و مواد فسیلی، عدم مدریت کثافات شهر و تخلفات محیط زیستی است

یعقوب حیدری، والی کابل، داش های خشت پزی در پغمان و ده سبز کابل و همچنان وجود داش های گچ و ریکریشن ها را تهدید بزرگ برای هوا و محیط زیست کابل دانسته، گفت: "ما در عین زمانیکه از سکتور خصوصی حمایت می کنیم، موجدیت چنین داشها را یک تهدید و تخطی برای محیط زیست می دانیم."

آقای حیدری عدم همگاهنگی میان ادارات دولتی را از مشکلات شهر کابل دانسته و گفت که کم کاری اداره های ذی دخل در قسمت محیط زیست باعث شده است که وضعیت میحط زیست بیشتر آلوده شود.

او همچنان کابل را پس از پاریس پر جمعیت ترین پایتخت جهان دانسته و گفت که در شهر کابل  در هر ۱۹۶ کیلو متر مربع ۷ میلیون جمعیت زندگی دارند.

حسنان جلیل، معین پالسی و استراتژزی وزارت امور داخله نیز آمادگی این وزارت در تطبیق این پلان پنج ساله خبر داده و گفت که وزارت امو داخله بر اساس پلان پنج ساله اداره ملی محیط زیست، پلان عملی مختص به خود را نیز آماده کرده و بر اساس آن عمل می کند.

دکتور مهتاب عالمی، معین عرصه خدمات صحی و محیط زیستی شهرداری کابل نیز گفت که شهرداری کابل اصناف را که در آلودگی هوا دخیل می باشد، شناسایی کرده است. او تاکید کرده که بلند منزل ها و ریکشن ها، حمام ها و حوض های آب بازی، دفاتر دولتی و شفاخانه ها و همچنان داش های خشت و فابریکه های سنگ از اصناف عمده ای است که در آلودگی هوا تاثیربسیار زیاد دارد.

این همه در حالی است که شهر کابل طی چند سال گذشته یکی از چهار شهرهای آلوده جهان به شمار می رود و منابع آلودگی هوا نیز وجود بلند منزل ها غیر معیاری، نبود ساحات سبز و سرک های اسفالت ناشده در این شهر عنوان شده است.

طرح پنج ساله برای مدیریت آلودگی هوای شهر کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد