طرف‌های-درگیر-جنگ-روز‌های-عید-را-آتش‌بس-اعلام-کنند

کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی ها، ضمن استقبال از امضای تفاهم‌نامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله، از گروه های درگیر جنگ در افغانستان خواست تا در روز‌های عید سعید فطر آتش‌بس کنند.

به گزارش افغان نیوز: محمد نبی شهاب، عضو کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی ها، امروز دوشنبه( 29، ثور ) طی یک کنفرانس خبری، اظهارداشت که گروه طالبان باید در روز های عید آتش‌بس و حملات شان را متوقف سازند تا مردم روز های عید را به خوشی تجلیل کنند.

آقای شهاب، بیان کرد، « جامعه بین المللی و کشور های ذی‌دخل باید برای تحقق آتش‌بس یک راه حل درست و منطقی پیدا کنند. کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی ها، برای صلح دایمی گام های اساسی را برخواهند داشت.»

وی افزود: حکومت باید در ترکیب هیئت صلح، احزاب سیاسی، علما، و چهره های سیاسی را نیز شامل کند تا تمام اقشار جامعه در گفتگو های بین الافغانی شامل شوند.

به گفته وی؛ دراین شرایط بحرانی که مردم از شیوع بیماری کووید -19، در کشور رنج می‌برند، باید سکتور های خصوصی زمینه کار را مساعد کرده و دستگیر افراد بی بضاعت شوند تا از فقر و تنگدستی نجات یابند.

از سوی هم، احمد فردی ضیایی، عضو دیگر این کمیسیون گفت که مردم افغانستان از چند دهه به این سو همواره درگیر جنگ و ناامنی بوده و به همین دلیل اکنون با مشکلات اقتصادی موجه اند. بنابراین، از کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی ها، جامعه بین المللی و کشور های ذی دخل می‌خواهم تا یک صلح دایمی را در کشور تامین کنند.

وی اظهارداشت، از یک سوء فقر، ناامنی و بیکاری دامن گیر کشور است از سوی دیگر شیوع  ویروس کووید- 19، نیز افزایش یافته که مردم را بیشتر نگران ساخته است.

گفتنی است که جنگجویان گروه طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با ایالات متحده امریکا نه تنها خشونت را کاهش نداده بلکه به حملات شان علیه دولت و مردم افغانستان افزایش داده اند.

با این حال، بسم الله وزیری، رئیس ستاد ارتش کشور اعلام کرده که براساس فرمان رئیس جمهور غنی، عملیات های زمینی و هوایی در سراسر کشور بر ضد گروه طالبان با قوت تمام آغاز شده است.

شایان ذکر است که گروه طالبان شام روز گذشته پنج نفر را در ولسوالی جغتوی ولایت غزنی تیرباران کرده و اجساد شان را آتش زده اند. مسوولان امنیتی غزنی گفته اند که این افراد اول به صورت « بی رحمانه » کشته شده اند و سپس اجساد شان در داخل موتر حامل شان به آتش کشیده شده است.

طرف‌های درگیر جنگ روز‌های عید را آتش‌بس اعلام کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد