عضو-کلیدی-شبکه-حقانی-دوباره-عليه-حکومت-افغانستان-سلاح-برداشت

رئیس پیشین امنیت ملی کشور اعلام نموده که مالی خان، مامای انس حقانی و عضو کلیدی شبکۀ حقانی پس از رهایی از زندان دولت افغانستان، دوباره به میدان‌های جنگ بازگشت.

به گزارش افغان نیوز: رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی کشور در یک پیام توییتری نوشته است که مالی خان، مامای انس حقانی و عضو کلیدی شبکۀ حقانی پس از آزادی از زندان دولت افغانستان دوباره به میدان‌های جنگ بازگشته است.

آقای نبیل پیش از این نیز هشدار داده بود که آزادی سه تن از اعضای کلیدی شبکۀ حقانی صف دشمن را تقویت می‌کند.

پیش از این، رحمت‌الله نبیل، دلیل آزادی انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید را سفر غیر منتظره‌ رئیس تازه‌ سازمان استخبارات ارتش پاکستان به کابل دانسته بود. آقای نبیل پس از رهایی انس و همراهانش گفته بود که آزادی این سه تن صف دشمن را تقویت می‌کند.

مالی خان یکی از اعضای برجستۀ شبکه حقانی و مامای انس حقانی است و مسئولیت‌ مالی شبکه حقانی را بر عهده داشت/دارد. او سه سال پیش از انس حقانی و حافظ رشید در سال ۱۳۹۰ هجری خورشیدی بازداشت شده بود.

رئیس‌جمهور غنی به تاریخ دوازدهم نوامبر 2019 در یک پیام تصویری گفت که حاجی مالی خان فرزند ولی خان، عبدالرشید فرزند محمد عمر و انس، پسر جلال الدین حقانی به هدف زمینه‌سازی مذاکرات رو در رو با طالبان به صورت مشروط در بدل رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی – افغانستان از زندان آزاد می‌شوند.

آقای غنی در آن زمان گفته بود که این سه زندانی کلیدی طالبان در مشورت نزدیک و همه‌جانبه با شرکای بین‌المللی افغانستان و به خصوص ایالات متحد امریکا از زندان آزاد می‌شوند تا زمینۀ مذاکرات مستقیم صلح با طالبان فراهم شود.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری و رئیس پیشین امنیت ملی در واکنش به آزادی انس و مالی خانه در آن زمان گفته بود «با معلوماتی که من در دست دارم، تا اکنون انس حقانی مورد بازجویی و استنطاق قرار نگرفته و هیچ نوع اتهام رسمی بر او وارد نشده است.

آقای صالح در آن زمان گفته بود که اگر در مورد آن‌ها (انس، مالی خان، حافظ رشید) برنامه و سازش پنهانی وجود ندارد، پس چرا پرونده‌اش را افشا نمی‌سازند؟»

این درحالی است که سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امروز (یک‌شنبه، 24 حمل) به دنبال رهایی ۳۰۰ عضو این گروه از سوی حکومت، اعلام نموده که ۲۰ نیروی امنیتی افغانستان از زندان‌ آزاد می‌شوند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان روز( پنج‌شنبه، 21 حمل) در گفتگو با خبرنگار آژانس افغان نیوز گفت که رهایی 100 زندانی طالب در پروسه صلح تأثیر اندکی دارد، زیرا این موضوع بر بنیاد توافق‌نامه صلح و گفتگوهای هیأت سه‌نفری طالبان با حکومت افغانستان صورت نگرفته است؛ پس دفتر سیاسی طالبان برگشت دوباره‌ای آنان را به میدان جنگ تضمین نمی‌کند.

بر اساس توافقنامه امضا شده صلح میان امریکا و طالبان در قطر، حکومت افغانستان ۵ هزار زندانی طالب و طالبان یک هزار زندانی حکومت را آزاد می کند.

عضو کلیدی شبکه حقانی دوباره عليه حکومت افغانستان سلاح برداشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد