غنی-برای-تداوی-بیماری-سرطان-بودجه-اختصاص-می‌یابد

رییس جمهور غنی وعد سپرد که به خاطر ایجاد مراکز تشخیص و تداوی بیماری سرطان در افغانستان، سال آینده بودجه در نظر گرفته می شود.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور امروز یکشنبه( ۹ سرطان) در مراسم سپوزیم ملی مبارزه علیه بیماری سرطان گفت که برای سال آینده در نظر دارد وقایع و درمان این بیماری را  در داخل کشور به منظور کاهش هزینه های مردم به خارج برای تداوی سرطان ایجاد نماید.

آقای غنی مرگ سالانه ۱۶ هزار تن را در اثر بیماری سرطان یک فاجعه خواند و گفت که برای جلوگیری و مبارزه با این پدیده شوم باید برنامه های ملی روی دست گرفته شود.

ریئس جمهوری کشور هدف ازایجاد این مراکز را برای سال آینده کاهش مصارف هنگفت به بیرون از کشور دانست و از سکتورهای خصوصی داخلی و بین المللی در این بخش خواست که مشارکت های لازم را انجام دهند.

محمد اشرف غنی با این که کارکرد های وزارت صحت عامه را خوب ارزیابی می کند اما تاکید می کند که در ایجاد مراکز تداوی سرطان و جلوگیری از این بیماری، سهم بارزی را ایفا نماید.

از سوی هم؛ نسرین اوریاخیل، رئیس شورای طبی می گوید که سالانه در افغانستان ۲۰ هزار تن به این بیماری مبتلا می شوند و از این میان ۱۵ هزار تن آنان از بین می روند.

بانو اوریاخیل علاوه می کند که بیشترین نوع این بیماری در کشور برای خانم ها سرطان سینه و برای مردان سرطان دستگاه گوارشی هاضمه بوده که منجر به مرگ آنان می شود.

رییس شورای طبی با اشاره به این که بیماری سرطان قابل درمان است تاکید داشت که تاکنون برای ۳۰۰ هزار تن آگاهی جهت تداوری و وقایع از سرطان صورت گرفته است.

نسرین اوریاخیل خاطرنشان ساخت که عوامل مهم مصاب به سرطان طولانی شدن عمر، استفاده از سیگرت و مواد مخدر، چاقی، غذا و محیط نامناسب، مشروبات الکلی و استفاده بیش زیاد از گوشت می باشد.

اویاخیل افزود؛ با این که وزارت صحت عامه کشور مرکز ۶۱ بستری را ساخته است اما برای ۳۰ میلیون جمعیت کشور کافی نیست و باید برای هر یک میلیون انسان، حد اقل یک مرکز تداوری ایجاد شود.

در همین حال، زرغونه یکی از داکتران بخش تداوی و تشخیص سرطان می گوید که در افغانستان امکانات تشخیص و تداوی سرطان به شکل بسیار ابتدایی وجود دارد و حکومت باید در این زمینه همکاری های بیشتر کند.

بانو زرغونه اظهار داشت که هیچ شفاخانه ای با امکانات مجهز و عالی در کشور وجود ندارد و حکومت نه تنها در مرکز بلکه در ولایات نیز این کمبودی ها را در نظر داشته باشد.

غنی: برای تداوی بیماری سرطان بودجه اختصاص می‌یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد