غیاثی-از-هر-دو-نفر-یک-تن-دچار-فشار‌های-روانی-است

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که از هر دو نفر در افغانستان یک تن آن از فشار‌های روانی رنج می‌برد.

به گزارش افغان نیوز؛  محمد حسن غیاثی، معین پالیسی وزارت صحت عامه امروز ( دوشنبه، ۱۸ میزان) در محفل گرامی‌داشت از «روز جهانی صحت روانی» گفت: نتایج «سروی ملی صحت روان» که درسال ۲۰۱۸ انجام شده، نشان می‌دهد که از هر دو نفر در افغانستان یک تن به دلیل عوامل مختلف دچار فشار روانی شدید است.

غیاثی افزود احتمال دارد این رقم در یک یا دو سال گذشته افزایش نیز یافته باشد.

آقای غیاثی گفت که نزدیک به ۴۵۰ میلیون نفر در جهان از بیماری اختلال روانی رنج می‌برند که از هر چهار نفر در جهان یک تن آن به بیماری مدام روانی گرفتار است.  او گفت: در مجموع ۱۳ درصد مردم جهان با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

معین پالیسی وزارت صحت عامه می‌گوید که از سال ۲۰۰۴ بدین سو، صحت روانی و مشاوره روانی – اجتماعی بخش عمده‌ای از خدمات صحت را در کشور تشکیل می‌دهد. غیاثی تاکید کرد که هیچ کسی نباید به دلیل فقر، محدودیت‌های جغرافیایی و یا عوامل دیگر از خدمات صحت روانی محروم گردد.

عبدالهادی علمی، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفت که این سازمان برای کاهش بیماری روانی، بیش‌ از ۴۶۰ مشاور روان درمان را در مرکز و ولایت‌های کشور آموزش داده است.

وزارت صحت عامه میزان افسرد‌گی در میان شهروندان کشور را ۴.۸۶ درصد، میزان اضطراب ۲.۷۸ درصد و میزان صدمه روانی را ۵.۳۴ درصد، اعلام کرده است.

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر به مناسبت روز جهانی صحت روانی در گزارشی اعلام کرده که بیش از نیمی جمعیت افغانستان به مشکلات روانی گرفتار هستند.

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) نیز گفته است که کودکان افغانستان تحت فشارهای روحی و روانی فزاینده‌ای قرار دارند زیرا؛ آنان بار بدترشدن بحران در این کشور را تحمل می‌کنند.

این سازمان امروز (دوشنبه، ۱۸ میزان) با نشری گزارشی گفته است که افغانستان در آستانه یک فاجعه صحت روانی قرار دارد.

 این نهاد افزوده است که بحران اقتصادی و دهه‌ها درگیری تأثیر خطرناکی بر سلامت روانی کودکان وارد کرده است.

سازمان حفاظت از کودکان هشدار داده است که از هر چهار کودک و بزرگ‌سال تنها یک نفر درمان مورد نیاز فوری خود را دریافت می‌کند. بسیاری از آنان ممکن است بهبود نیافته و با عواقب طولانی‌مدت مواجه شوند.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

غیاثی: از هر دو نفر یک تن دچار فشار‌های روانی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد