فاجعه-در-انتظار-شهروندان؛-سیستم-گرمایش-خانه‌ها-اصلاح-شود

اداره ملی حفاظت از محیط زیست به مردم هشدار داد که اگر تا زمستان پیشرو، سیستم گرمایش خانه‌ها اصلاح نشود، با توجه به بیماری کرونا و احتمال آلودگی بیش از حد، یک فاجعه انسانی در انتظار شهروندان است.

به گزارش افغان نیوز: شاه‌زمان میوندی، رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست که دیروز شنبه(14، سرطان) در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت که وضعیت آلودگی هوا در کابل هشدار‌دهنده است و تبدیل به یک معضل جدی محیط‌زیستی شده است.

به گفته‌ی آقای میوندی، شهرک‌های صنعتی – رهایشی، نانوایی‌ها، هتل‌ها، رستورانت‌ها، حمام‌ها وفابریکه‌ها با داشتن سیستم غیرمعیاری گرمایش عامل اصلی آلودگی محیط زیست به ویژه عامل اصلی برای آلودگی هوا است. «تنها در ناحیه ششم و هفتم 88 بلندمنزل رهایشی‌ مسکونی موقعیت دارد. بیشتر از 50 درصد این بلند منزل‌ها  از زغال‌سنگ برای تسخین  و مرکزگرمی خود استفاده می‌کنند.»

آقای میوندی از شهروندان می‌خواهد که برای مهار آلودگی هوا، سیستم گرمایش خانه‌ها را معیاری بسازند و با  نصب فلتر، به جای مصرف سوخت زغال‌سنگ از گاز و نفت استفاده کنند.

مسئولان در اداره حفاظت از محیط زیست تأکید می‌کنند با توجه به تجارب سال‌های گذشته، اقدامات تازه و جدی را برای مهار آلودگی هوا و اصلاح سیستم تسخین و سوخت اصناف، تصدی‌ها، بلندمنزل‌ها، شهرک‌ها و فابریکه‌ها را در دستور کارش قرار داده است: «تمام مالکان منابع آلودگی هوا، تا اخیر ماه عقرب فرصت دارند که سیستم تسخین و مرکز گرمی‌های‌شان را گازی یا نفتی بسازند و آلودگی کم‌تر تولید کنند.» 

رییس اداره‌ حفاظت از محیط زیست همچنان می‌گوید که اگر مالکان منابع آلودگی هوا، سیستم گرمایش و تسخین را اصلاح نکنند، بخش نظارت وتفتیش این اداره اجازه‌ی فعالیت به مرکز گرمی‌های شهرک‌ها و بلندمنزل‌ها را نخواهد داد. رییس اداره محیط زیست همچنان نصب فلتر تصفیه‌ی دود را ضرورت جدی می‌داند.

براساس معلومات اداره حفاظت از محیط زیست، در پی نظارت این اداره، تا کنون 97 درصد از 69 هتل عروسی، ‌83 درصد از 791 رستورانت، 98 درصد از 1461 نانوایی، و ده درصد از 397 سقابه سیستم گرمایش و تسخین شان را به استفاده از گاز عیار کرده‌اند

مسئولان این اداره تأکید می‌کنند در صورتی که این مراکز به خواست و رهنمود اداره ملی حفاظت محیط زیست توجه نکنند، با تخلف‌کاران برخورد قانونی می‌شود. به گفته‌ی مسئولان،‌ نه تنها به این مراکز اجازه‌ی فعالیت داده نمی‌شود، بلکه به نهادهای عدلی و قضایی نیز معرفی خواهند شد.

اداره حفاظت از محیط زیست همچنان می‌گوید که به اداره تنظیم‌کننده مواد نفتی دستور داده شده است که گاز مایع را به قیمت پایین به بازار عرضه کند تا زمینه‌ی استفاده از گاز مایع برای گرمایش خانه‌های مسکونی فراهم گردد.

این درحالی است که نماینده‌های مردم در پارلمان می‌گویند که پالیسی تازه‌ی اداره محیط‌زیست برای مهار آلودگی هوای کابل، پالیسی موثر و عملی نیست.

فاجعه در انتظار شهروندان؛ سیستم گرمایش خانه‌ها اصلاح شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد