قابله-های-غیر-حرفه-ای-باعث-مرگ-مادران-می-شوند

شماری از مسوولان با ابراز نگرانی می گویند؛ قابله ها و نرس های غیر حرفه ای و بی سواد، بجای کمک به مریضان، باعث مرگ آنان می شوند.

به گزارش افغان نیوز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور، روز شنبه(10، قوس) طی یک کنفرانس خبری گفت که حدود ۱۴هزار تن به حیث نرس و قابله در سکتور صحت مصروف خدمات می باشند. بنابراین اول باید راجستر شوند و بعد ظرفیت آنان شناسایی شوند؛ زیرا شماری از نرس های ما متاسفانه درست تربیه نشده اند.

وی افزود؛ شورای نرس‌ها و قابله‌ها باید در قسمت توزیع قابله ها و نرس های حرفه ای نقش مثبت و موثری داشته باشد. زیرا بیش از ۶۰ مراکز صحی ما قابله دارند و اکثریت مشکلات ولادت مادران را آنان رفع می سازند.

آقای فیروز تاکید داشت؛ یکی از مشکلات عمده این است که قشر اناث به مثابه این که داکتری کنند کم می باشند و در برخی ولایات بصورت داوطلب حاضر نیستند وظیفه اجرا کنند و دلایل عمده ای آن ناامنی و زندگی سنتی مردم می باشد.

وزیر صحت عامه گفت: فعلا که چهارده هزار نرس و قابله وظیفه اجرا می کنند باید نظر به ظرفیت شان عضو این شورا شوند. زیرا یکتعداد نرس های ما متاسفانه درست تربیه نشده اند و سبب ازبین رفتن مریض می گردند.

به گفته وی؛ در کوتاه مدت تلاش می کنیم تا ۲۰ هزار کارمند را که برای رفع مشکلات عمومی مردم نیاز می باشد، تکمیل کنیم.

در همین حال مرسل موسوی، رئیس اجراییوی انجمن قابله های افغانستان گفت: هدف این برنامه، بلند بردن سطح ظرفیت نرس ها و قابله ها می باشد. زیرا ناامنی و نبود تحصیلات عالی از جمله مشکلات جاری می باشد که باید رفع شود.

قابله های غیر حرفه ای باعث مرگ مادران می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد