لت-و-کوب-خبرنگاران؛-نهاد-پاسخگو-وجود-ندارد

خبرنگاران در کابل با ابراز نگرانی از لت و کوب هم‌مسلکان شان، می‌گویند که پرونده‌های قتل و خشونت علیه خبرنگاران هنوز بررسی نشده و هیچ نهادی پاسخنگو نیست.

به گزارش افغان نیوز؛ عمران فضلی، خبرنگار، امروز چهارشنبه( 24، قوس ) به افغان نیوز گفت که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، خبرنگاران مصونیت جانی ندارند و حق دسترسی به اطلاعات نیز محدود شده است. 

به گفته او، خبرنگاران در بعضی موارد بخاطری پوشش خبری از سوی نیروهای طالبان مورد لت و کوب قرار گرفته اند. 

آقای فضلی، افزود که روند عدم دسترسی به اطلاعات روز به روز افزایش یافته و جامعه‌ رسانه‌ای را نگران ساخته است. 

وی از مسوولان امارت اسلامی خواست که برای مصونیت خبرنگاران و حق دسترسی به اطلاعات، اقدامات جدی روی دست گیرند.

در همین حال، نصرت الله کریمی، خبرنگار با ابراز نگرانی از لت و کوب خبرنگاران در افغانستان، گفت که این روند آینده روزنامه نگاران را مبهم و دامنه‌ی دسترسی به اطلاعات را نیز محدود کرده است. 

به باور وی:« رسانه‌ها پل ارتباطی میان مردم و حکومت اند؛ اما افزایش خشونت پس از روی کار آمدن طالبان، جامعه‌ی خبرنگاری را با مشکل روبرو ساخته است.»

رخشانه احمدی عضو کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات می‌گوید که آزادی بیان یکی از مشخصه‌های حکومت‌های مردمی است؛ اما متاسفانه امارت اسلامی از این مزیت برخوردار نیست.

بانو احمدی تاکید کرد که در چنین نظامی، اطلاع رسانی و آزادی بیان معنا و مفهومی ندارد. بنابراین، اگر این روند ادامه پیدا کند، چرخه‌ای اطلاع رسانی در افغانستان سقوط خواهد کرد.

وی تصریح کرد که طالبان هیچ اعتقادی به اطلاع رسانی ندارند، زیرا اکثر شان رسانه و تلویزیون را خلاف ارزش‌های امارت اسلامی و دینی دانسته‌اند.

این درحالی است که چند روز پیش، سید راشد کاشفی خبرنگار کابل تایمز در برنامه توزیع کمک در سیلوی مرکزی، از سوی نیروهای امنیتی امارت اسلامی بازداشت و مورد لت و کوب قرار گرفت.

لت و کوب خبرنگاران؛ نهاد پاسخگو وجود ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد