لوگر-و-پکتیا؛-شیوع-بیماری-پوستی-صدها-رأس-گاو-را-تلف-کرد

منابع محلی در لوگر و پکتیا می‌گویند که در نتیجه‌ای شیوع یک بیماری ویروس جلدی، بیش از ۶۰۰ رأس گاو تلف شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از دام‌داران و کشاورزان در ولایت‌های لوگر و پکتیا می‌گویند که از ۲۰ روز به این‌سو شیوع بیماری پوستی خطرناک ۶۰۰ تا ۶۵۰ رأس گاو را تلف کرده است.

دام‌داران می‌گویند که یگانه راه امرار معاش‌شان دام‌پروری است اما؛ با تلف شدن مواشی‌شان در وضعیت بد اقتصادی قرار گرفته‌اند.

مالداران لوگر و پکتیا هشدار می‌دهند که اگر برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامی نشود، فاجعه بزرگ رخ خواهد داد.

آنان تاکید کرده‌اند که تا کنون هیچ‌ گونه دارو یا واکسینی از ریاست زراعت و مالداری دریافت نکرده‌اند.

دو روز پیش استادان دانشکده وترنری دانشگاه کابل از گسترش بیماری لامپی اسکین (LSD) که تنها گاو و گوساله‌ها به آن مبتلا می‌شود هشدار داده و گفتند که این بیماری ویروسی می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به سکتور مالداری وارد کند.

دکتر اسدالله صمدی، استاد دانشگاه روز سه‌شنبه(۱۸ اسد ) در کنفرانس« علمی – خبری واقعات اخیر بیماری lumpy skin disease در افغانستان» گفت که بیماری لمپی اسکین جزء بیماری‌های ویروسی می‌باشد که حیوانات به آن مبتلا شده و به انسان سرایت نمی‌کند.

صمدی افزود که برای مبارزه این ویروس تا کنون واکسین مشخص در کشور وجود ندارد. به گفته‌ی او وزارت صحت و وزارت زارعت در تلاش است تا واکسین این ویروس را از کشورهای جهان وارد کشور نماید.

او بیان داشت که عامل بیماری لمپی‌ اسکین نسبت به شرایط محیطی (خشکی، سرما، گرما و...) بسیار مقاوم است و این ویروس توسط با ناقلین مانند مگس و کنه به حیوانات منتقل می‌شود.

این در حالی است که پیش از این، سازمان صحی جهان از شیوع بیماری‌های دنگو و کانگو که بیشتر دام‌ها را هدف قرار می‌دهد، هشدار داده است.

لوگر و پکتیا؛ شیوع بیماری پوستی صدها رأس گاو را تلف کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد