مبارزه-با-تغییرات-اقلیمی-نیازمند-اقدامات-تمامی-کشورها-است

مسوولان اداره ملی حفاظت محیط زیست می‌گویند که رسیدگی به چالش‌ها و خطرات تغییرات اقلیمی، نیازمند اقدامات مشترک همه دولت‌ها است و از جامعه جهانی خواست که زمینه حضور فعال افغانستان را در نشست‌های بین‌المللی مربوط به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست، مساعد کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ زین‌العابدین عابد، معین اداره ملی حفاظت محیط زیست امروز ( چهارشنبه، 5 ثور) در یک نشست مشترک این اداره با کمیته ناروی برای افغانستان گفت که رسیدگی به چالش‌ها و خطرات تغییرات اقلیمی، نیازمند اقدامات مشترک همه کشورهای جهان است و افغانستان در چند دهه‌ای گذشته با افزایش حوادث طبیعی، خشک‌سالی‌های دوامدار، قطع بی‌رحمانه جنگلات و عدم توجه به مبارزه با تغییر اقلیم، خسارات هنگفت را در افغانستان به همراه داشته است.
آقای عابد افزود که خشکسالی‌های پی هم در کشور، سیلاب‌ها، کم آبی، کاهش محصولات زراعتی در چند دهه اخیر، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است و چنین نشست‌های مشترک و نتایج تحقیقاتی مرتبط با تغییرات اقلیمی می‌تواند در خصوص طرح و تطبیق پالیسی‌ها و استراتیژی‌های موثر در راستای مدیریت تغییرات اقلیمی موثر باشد.
او بیان داشت که با حاکمیت دوباره ا.ا در افغانستان 32 پروژه در زمینه تغییرات اقلیمی از سوی جامعه جهانی به حالت تعلیق درآمده و تاکنون این پروژه‌ها کارهایشان متوقف بوده و از نهادهای بین‌المللی خواست که کار این پروژه‌ها را سربگیرد.
معین اداره ملی حفاظت محیط زیست در این نشست از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست که زمینه حضور فعال افغانستان را در نشست‌های بین‌المللی مربوط به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست به خصوص در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی (COP-29) که قرار است امسال در آذربایجان برگزار شود، مساعد کنند.
روح‌الله امین، رییس تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت محیط زیست در این نشست گفت که حکومت سرپرست افغانستان برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگی را در سطح ملی در راستای مدیریت آب، زراعت، احیای جنگلات و انرژی قابل تجدید روی دست دارد.
آقای امین افزود که با تامین امنیت سراسری در کشور، اکنون زمینه بهتر و موثر برای تحقق پروژه‌ها در افغانستان مساعد شده و برای تطبیق پروژه‌های عرصه‌های مختلف، آماده هر نوع همکاری با ادارات ذیربط است.
او در این نشست تاکید کرد که بر اساس پالیسی حفاظت از محیط زیست افغانستان، مدیریت تغییر اقلیم یکی از اولویت‌های اولیه حکومت سرپرست در کشور است و از جامعه جهانی خواست که در قسمت رفع تعلیق و تطبیق پروژه‌ها باقی مانده اقدامات عملی انجام دهد چون؛ تاثیر مستقیم بر حیات اجتماعی و اقتصادی مردم دارد.
تاریا واتردال، رییس کمیته ناروی برای افغانستان در این نشست گفت که برای مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی، اقدام مشترک لازم است و این امر مستلزم کار مشترک و همکاری همه کشورها است.

آقای واتردال افزود که دولت‌ها و سازمان‌های بینالمللی حمایت شان برای مبارزه و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در افغانستان اعلام نموده و در این زمینه با حکومت سرپرست افغانستان کمک و همکار می‌باشد.
این درحالی است که آلودگی هوا در چند سال گذشته یکی از چالش‌های جدی برای شهروندان افغانستان بوده و از طرف صبح و شام گشت و گذار را برای آنان دشوار می‌کند و حکومت سرپرست همواره از کاش آلودگی در کشور سخن می‌زند.

مبارزه با تغییرات اقلیمی نیازمند اقدامات تمامی کشورها است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد