مرغ-وارداتی؛-عامل-بیماری-مختلف-در-افغانستان

برخی از مسوولان با ابراز نگرانی می گویند که باید صنعت مرغ داخلی در کشور رشد داده شود، زیرا مرغ های وارداتی و بی کیفیت عامل بیماری های مختلف می گردد.

به گزارش افغان نیوز: سید رحیم، معاون اتحادیه مرغداران امروز یک شنبه(21، دلو) طی یک کنفرانس خبری گفت: واردات مرغ بی کیفیت سبب امراض مختلف در کشور می گردد و باید صنعت مرغ داخلی ایجاد شود تا اقتصاد کشور نیز رشد نماید.

معروف ظفر، ریس اتحادیه مرغداران افغانستان گفت: ۴۶ فارم جدید مرغداری در کشور ایجاد شده که ظرفیت تولید ۱۴۶ هزار مرغ را دارد.

رحیم الله سمندر عضو اتاق تجارت در این مورد اظهار داشت: سکتور مرغداری ۱۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده که به شکل غیر مستقم ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

وی افزود؛ مرغداران ظرفیت تولید مرغ و تخم را دارند و در حال حاضر آنان ۸۰ درصد نیازمندی مردم افغانستان را رفع می کنند. اکنون ۳۰ درصد تخم نطفه دار در داخل کشور وجود دارد و برای افزایش آن باید از کشورهای خارجی وارد گردد.

به باور سمند؛ باید جلوی واردات گوشت مرغ گرفته شود و اکنون گروه های مافیایی وجود دارند که گوشت مرغ را به شکل قاچاقی وارد می کنند. ازسوی هم، واکسن های استندرد برای فارم مرغداران در داخل کشور وجود ندارد و باید زمینه تطبیق واکسن های خوب فراهم گردد.

نصیر احمد درانی، وزیر زراعت آبیاری و مالداری گفت: تعهد می سپارم که با مافیا مبارزه کنم و جلوی واردات گوشت مرغ خارجی بی کیفیت را بگرم. زیرا در حال حاضر ۸۰ درصد نیازمندی به گوشت مرغ و تخم را مرغداران داخلی تامین می کنند که ۲۰ درصد نیازمندی دیگر آن نیز باید تامین شود.

آقای درانی گفت که باید گوشت مرغ و تخم مرغ با کیفیت و با قیمت پایین به مردم عرضه گردد تا هر کس قیمت به شکل خود سرانه وضع نکند و باید با افراد متخلف برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی تاکید داشت؛ هر زمانی که سکتور مرغداران تمام نیازمندی داخلی را بر طرف سازند، وزارت زراعت جلوی واردات گوشت مرغ خارجی را می گیرد. بنابراین افغانستان باید در تولید مرغ، تخم و تخم نطفه دار خوکفا شود.

مرغ وارداتی؛ عامل بیماری مختلف در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد