مرگ-و-میر-مادران-کاهش-یافته-است

وزیر صحت عامه گفت که از ۱۰ سال قبل تا کنون، مرگ و میرمادران از ۱۶۰۰ به ۶۰۰ نفر کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه امروز شنبه( 11 – حمل) درکابل تفاهمنامه همکاری تحت" ارزیابی عرضه خدمات صحی" را با اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده آمریکا به امضاء رساند.

وی گفت:« شمارزیادی از شهروندان از عدم کیفیت و عرضه خدمات صحی در مرکز و ولایت ها نگران هستند؛ اما وزارت صحت عامه با همکاری اداره انکشافی ایالات متحده، تلاش دارند تا با ایجاد مراکز تسهیل کننده ارزیابی و معلوماتی، به کیفیت و ضعیت خدمات صحی بهبود بخشند.»

آقای فیروز، هدف اساسی این ارزیابی را جمع آوری معلومات در مورد موجودیت و کیفیت عرضه خدمات صحی به خصوص تنظیم خانواده، چگونگی عرضه خدمات برای طفل و مادر، ولادت، خدمات نوزاد، واقعات عاجل و جراحی عنوان کرده است.

وی افزود، وزارت صحت عامه و اداره انکشافی تلاش دارند تا درعرصه رشد و انکشاف عرضه خدمات صحی، حدود 120 مرکز تسهیل کننده صحی را در ولایت های کابل، کندهار، بلخ، هرات، در شفاخانه های دولتی و خصوصی ایجاد نمایند.

وی می گوید که این سروی، بعد از نظارت نوعیت و خدمات مراکز صحی، خلاها را شناسایی نموده، و وزرات صحت عامه در پیوند به برطرف نمودن این خلاها، اقدامات جدی را انجام خواهد داد.

وزیر صحت عامه خاطرنشان ساخت، از 10 سال قبل تا کنون، مرگ و میرمادران از 1600 به 600 نفر و از 257 طفل به 55 تن کاهش یافته است.

از سوی هم،(Herbert Smith) رئیس ماموریت اداره انکشافی ایالات متحده آمریکا، این ارزیابی را در راستای شناسایی کیفیت عرضه خدمات صحی و موثریت آن بالای مردم مهم تلقی نموده و به ادامه همکاری هایش در سکتور صحت تاکید نمود.

این درحالی است که شمار زیادی از شهروندان از عدم کیفیت دواها و عرضه خدمات صحی شاکی بود، اظهار می دارند که نبود کیفیت و امکانات لازم در سکتورصحی برای رفع نیازمندی های مردم کافی نیست و برخی از شهروندان بنابر مجبوریت،  برای تداوی مریض شان به خارج از کشور مراجعه می نمایند.

مرگ و میر مادران کاهش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد