مشکلات-راه-های-مواصلاتی-در-غزنی-چه-موقع-حل-می-شود-

گزارش ها از ولایت غزنی می رسانند که شماری از راه های مواصلاتی ولسوالی های این ولایت به مرکز شهر غزنی از سوی گروه طالبان از چندین ماه بدینسو مسدود شده است و تاکنون هیچ امیدواری برای حل این مشکل وجود ندارد.

به گزارش افغان نیوز: حسن رضا یوسفی، عضو شورای ولایتی غزنی امروز پنج­شنبه،( ۲۳، عقرب ) در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت: راه های مواصلاتی ولسوالی های جیغتو، ناهور، مالستان وجاغوری از یک ماه بدینسو از سوی جنگجویان طالب مسدود شده و مردم با کمبود مواد خوراکی مواجه شده اند.

آقای یوسفی بیان کرد، در حال حاضر مردم از قلمرو طالبان از ولسوالی های واغض، ترگن و ککرک به مرکز شهر غزنی میایند، که در مدت یک ماه در این مسیر ۷۵ نفر کشته و زخمی شده اند. به گفته وی، تازمانی که تمام ساحات ولسوالی جیغتو و دره قیاق از وجود طالبان پاکسازی نشود، مردم به راحتی رفت و آمد نخواهند توانست.

این عضو شورای ولایتی غزنی افزود: ولسوالی های ناهور، مالستان و جاغوری در محاصره اقتصادی قرار دارد و مقام های محلی هیچ گامی عملی را در این راستا انجام نداده اند. آقای یوسفی همچنان اظهار داشت که طالبان درشاهراه نمبریک ایست بازرسی ایجاد کرده و از موتر های باربری عواید جمع آوری می کنند. به گفته او، استخبارات کشور های خارجی نیز این گروه را تجهیز و تمویل مالی می کنند.

از سوی هم، فاطمه رحیمی، عضو دیگر شورای ولایتی غزنی می گوید: از دو سال بدینسو راه های مواصلاتی چندین ولسوالی مسدود است و مردم از راه ولسوالی رشیدان، کیلان به مشکل رفت و آمد می کنند.

وی گفت: بار ها مسدود بودن راه های مواصلاتی ولسوالی های جیغتو و دره قیاق را با مقام های وزارت داخله و دفاع ملی درمیان گذاشتیم، اما تاکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده اند. بانو رحیمی تاکید کرد، در حال حاضر تمام راه را طالبان ماین کار گذاری کرده اند.

وی در اخیر خاطر نشان کرد، ولسوالی های اجرستان، ناوه، کیلان، رشیدان به صورت کامل توسط طالبان اداره می شود و متباقی ولسوالی ها تنها مرکز تعمیر شان به دست نیروهای امنیتی است و تمام روستا های شان نیز به دست این گروه می باشد.

از سوی هم، یحیی ناصری، آگاه مسایل سیاسی در ولایت غزنی بر این باور است که جاده های کم عرض و غیر استندرد و گذرگاه های مرگ آفرین، مسافرت را برای مردم ولسوالی های ناهور، مالستان و جاغوری با آمدن فصل زمستان دشوار و پرخطر ساخته اما این مردم مجبور هستند برای تداوم زندگی شان سفر بکنند و اگر خوش شانس بودن می توانند گذرگاه های مرگ را عبور کنند و به سلامتی به مرکز شهر غزنی برسند.

وی بیان کرد، گروه طالبان با استفاده از وضعیت حساس سیاسی و بحران که در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد این گروه تلاش دارند تا حضور و قدرت شان را در ولسوالی ها ثابت کنند.

آقای ناصری افزود: متاسفانه تاهنوز مشکلات راه های مواصلاتی مردم ولسوالی های ناهور، مالستان و جاغوری از سوی حکومت مرکزی توجه صورت نگرفته ومردم به شدت در تنگاه قرار گرفته و باکمبود مواد اولیه زندگی دچار شده اند.

در همین حال، عارف نوری، سخنگوی والی غزنی با رد این گفته ها می گوید که در حال حاضر هیچ یکی از راه های مواصلاتی ولسوالی های غزنی مسدود نیست، او گفت: در حال حاضر پنج پاسگاه اردوی ملی در این راه ها ایجاد شده و نیروهای امنیتی در پاسگاه ها مستقر هستند.

گفتنی است که غزنی از جمله ولایت های ناامن در جنوب افغانستان است که گروه طالبان در بخش های از این ولایت حضور فعال و گسترده دارند که هرازگاهی دست به تحرکات نظامی زده و تلفات سنگین را بر نیروهای امنیتی وارد کرده اند.

مشکلات راه های مواصلاتی در غزنی چه موقع حل می شود؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد