نبود-تجهیزات-طبی-برای-مواجهۀ-مؤثر-با-کرونا-در-افغانستان

اتحادیه شورای داکتران زون شرق با ابراز نگرانی از سیاسی پنداشتن ویروس کرونا توسط مردم گفت: با وجود کمک های دالری کشور های خارجی به افغانستان، تاکنون نه تنها شفاخانه‌ها تجهیزات کافی ندارند، بلکه آگاهی‌دهی درست برای مردم نیز صورت نگرفته است.

به گزارش افغان نیوز: داکتر سید حبیب اروال، عضو اتحادیه شورای داکتران زون شرق کشور، امروز یکشنبه(28، ثور ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که کمک های کشور های خارجی در راستای مبارزه با ویروس کرونا به گونۀ درست مدیریت نشده و شماری ازشفاخانه ها در ولایات افغانستان هنوز هم تجهیزات کافی ندارند.

آقای اروال بیان کرد، در این شرایط بحرانی لازم است که در همۀ ولایات و ولسوالی های دور دست دستگاه های  لابراتوار و سایر مواد لازمه برای مبارزه با این ویروس مهلک وجود داشته باشد؛ اما متاسفانه تاهنوز نه تنها شفاخانه ها مجهز نبوده بلکه شماری از سمپل های مشکوک مفقود می‌گردد.

وی افزود: « شمار واقعات مثبت ویروس کووید – 19 بسیار زیاد است اما متاسفانه به دلیل نبود لابراتوار و کیت های تشخیصه، آمار واقعی اعلام نمی‌گردد. زیرا در ولایت ننگرهار روزانه برای بیشتر از 60 نفر امکان آزمایش وجود ندارد؛ در صورتی که تعداد افراد مشکوک در این ولایت بالاتر از صد ها نفر است.

آقای اروال اظهار داشت، « شماری از افراد مبتلا به این ویروس، پیش از رسیدن نتیجه معاینات شان از ولایات و یا مرکز دیگر، جان مید‌هند. بنابراین، نتیجه سمپل افراد باید از طریق تلفن ارسال گردد تا از ضیاع وقت جلوگیری شود.»

این عضو داکتران زون شرق گفت: تاکنون 9 هزار تیست در کشور صورت گرفته که میزان بسیار پایین را نشان می دهد، اما اگر وضعیت به همین قسم ادامه یابد، مبارزه با این بیماری از کنترل خارج خواهد شد.

از سوی هم، داکتر خسرو، عضو دیگر این اتحادیه گفت: نیمی از مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند، اگر قرنطین به همین شکل ادامه یابد، خیزش های مردمی برپا خواهد شد. باید حکومت و وزارت صحت عامه کشور یک پلان منظم را برای جلوگیری از وضعیت بد و کاهش این بیماری درنظر گیرد.

وی با بیان این که در سطح رهبری دولت یک کمیته اجرایوی ایجاد شود، گفت: تاکنون حکومت نتوانسته مردم را قناعت دهد که این بیماری کشنده است؛ زیرا شماری از مردم به دلیل پایین بودن سطح آگاهی شان، شیوع این بیماری را یک ترفند سیاسی می‌پندارند.

این در حالی است که مجتمع سرتاسری هماهنگی اتحادیه ها و انجمن های طبی افغانستان روز گذشته نیز خواستار ایجاد یک کمیته مسلکی و با صلاحیت شده و هشدار داد که بی توجهی حکومت نسبت به پرسونل صحی، روند مبارزه با ویروس کرونا را به بن بست مواجه خواهد کرد.

مجتمع سرتاسری طبی افغانستان اظهار داشت که هر کشور نظر به وضعیت اقتصادی، موقعیت جغرافیای، سطح آگاهی مردم و نفوس‌اش برای مبارزه با ویروس کرونا راهکار ترتیب کرده است؛ اما افغانستان را نباید با کشور های اروپایی و امریکایی مقایسه کرد.

نبود تجهیزات طبی برای مواجهۀ مؤثر با کرونا در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد