نزدیک-به-درصد-روستانشینان-به-آب-صحی-دسترسی-ندارند

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت روستانشینان کشور به آب صحی دسترسی ندارد و این وزارت تلاش می‌کند تا سال ۲۰۳۰ برای تمامی روستانشینان، زمینه دسترسی به آب آشامیدنی و صحی را فراهم نماید.

به گزارش افغان نیوز: مجیب الرحمن کریمی، وزیر احیا و انکشاف دهات روز گذشته( چهارشنبه، سرطان) در نشست امضا قرارداد 259 پروژه تهیه آب صحی برای 29 ولایت گفت که روستانشینان کشور درست به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و تنها 53 درصد از آنان به آب صحی دسترسی دارند.

آقای کریمی گفت که 259 پروژه انکشافی به ارزش بیش از 723 میلیون افغانی برای 29 ولایت کشور به‌منظور عرضه خدمات آب‌رسانی صحی با شورهای‌ انکشافی روستا‌ها به امضا رسیده است که با تطبیق این پروژه‌ها بیش از 458 روز کاری برای روستانشینان، کار ایجاد خواهد شد.

به گفته وزیر احیا و انکشاف دهات این پروژه‌ها از بودجه حکومت افغانستان، اداره انکشاف بین‌المللی امریکا و صندوق اطفال سازمان ملل متحد تمویل می‌شود.

آقای کریمی افزود که این پروژه‌ها شامل احداث 148 رشته شبکه‌ای آب‌رسانی، حفر 127 حلقه چاه عمیق و سطحی، احداث 99 ذخیره آب و 4 هزار 250 متر کانال آبیاری می‌شود که پس از تکمیل شدن آن بیش از 374 هزار نفر مستفید خواهد شد.

انجنیر غلام قادر، رییس آب‌رسانی و حفظ‌الصحه روستایی در این نشست گفت که این پروژه‌ها از سوی شوراهای انکشافی قریه جات با معیارهای بین‌المللی ساخته خواهد شد و این شوراها تعهد سپرده که در ساخت این پروژه‌ها از مواد با کیفت استفاده نمایند. او تأکید کرد که تطبیق این پروژه‌ها 7 تا 8 ماه طول خواهد کشید.

بااین‌همه، 259 پروژه تهیه آب صحی برای روستانشینان در ولایت‌های ارزگان، بادغیس، بدخشان، بامیان، بغلان، بلخ، پروان، پکتیا، پکتیکا، تخار، جوزجان، خوست، دایکندی، زابل، سمنگان، سرپل، غزنی، غور، فاریاب، کابل، کاپیسا، کندهار، لوگر، میدان وردک، ننگرهار، نورستان، هلمند، و هرات تطبیق می‌شود. 

 

نزدیک به 50 درصد روستانشینان به آب صحی دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد