نزدیک-به-۱۰-هزار-تن-از-اثر-بیماری-توبرکلوز-جان-باختند

سرپرست وزارت صحت‌عامه می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ به تعداد ۹ هزارو ۸۰۰ تن به دلیل ابتلا به بیماری توبرکلوز در کشور جان باخته اند.

به گزارش افغان نیوز: وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه کشور، امروز چهارشنبه( 4، حمل ) در برنامه تجلیل از روز جهانی توبرکلوز گفت که در سال 2020 به تعداد هفتاد و 3000 واقعه توبرکلوز در سراسر کشور به ثبت رسیده که از این میان 9 هزارو 800 تن شان جان باخته اند.

آقای مجروح بیان کرد، در سال گذشته بیش از 46 هزار واقعه  توبرکلوز در کشور کشف و تحت تداوی قرار گرفتند که این رقم 13 فی‌صد کمتر از سال گذشته و 19 فی‌صد کمتر از هدف تعیین شده برای همان سال بوده است. همه گیری کرونا روی پروگرام ملی کنترل توبرکلوز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: براساس گزارش سازمان صحی جهان، دو – سوم مریضان توبرکلوز زنان و یک – پنجم آن اطفال هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

از سوی هم، سیما سمر، رئیس بورد توقف توبرکلوز می‌‌گوید که از 25 هزارو 839 واقعه از جمله تمام واقعات توبرکلوز که در سال 2020 در مراکز صحی‌عامه و شخصی تشخیص شده اند 57 فیصد آن زنان، 21 فیصد دیگر را اطفال و دارای سن پایین تر از 15 سال تشکیل می‌دهند.

بانو سیما سمر افزود:« 77 فی‌صد تمام واقعات راپور داده شده توبرکلوزریوی بوده که از جمله 53 فیصد واقعات تائید شده باکتریولوژیکی و 47 فیصد واقعات تشخیص شده کلینیکی بوده است.»

رئیس بورد توقف توبرکلوز اظهارداشت که پروگرام ملی کنترل توبرکلوز با همکاری شرکای کاری خود مدیریت توبرکلوز مقاوم دوایی را از سال 2011 بدینسو آغاز کرده و تا اخیر سال 2020 به تعداد یک هزارو 970 واقعه توبرکلوز مقاوم دوایی را دریافت که از این میان به تعداد یک هزار و 679 آن تحت تداوی قرار گرفته است.

وی افزود: تنها در سال 2020 به تعداد 424 واقعه توبرکلوز مقاوم دوایی را دریافت کرده و در هفت حوزه کشور توسعه داده شده است. به گفته او، در حال حاضر میزان موفقیت تداوی واقعات مقاوم توبرکلوز به 69 فیصد در کشور رسیده است.

گفتنی است که پروگرام ملی کنترل توبرکلوز به کمک مالی و تخنیکی سازمان جهان در سال 1954 میلادی توسط وزارت صحت عامه کشور ایجاد شد و در حال حاضر 69 فیصد افراد که به این بیماری مصاب شده باشند، در کشور تداوی می‌گردد.

نزدیک به ۱۰ هزار تن از اثر بیماری توبرکلوز جان باختند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد