نگرانی-از-احتمال-سقوط-چهار-ولسوالی-ولایت-جوزجان

تحرکات اخیر طالبان در چندین ولسوالی ولایت جوزجان، خطر جدی را برای باشندگان این ولایت خلق کرده و اکنون ولسوالی های آقچه، خانقا، فیض¬ آباد و مردیان زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالمعروف آذر٬ سخنگوی والی جوزجان امروز شنبه( ۱۱ عقرب ) در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح کرد که در جریان یک هفته گذشته، جنگجویان طالب تحرکات شان را بالای پاسگاه های نیروهای امنیتی افزایش داده و در نتیجه ۱۰ تن از نیروهای امنیتی و 40 طالب مسلح کشته و زخمی شده اند.

آقای آذر افزود: ولسوالی های درزآب، قوشتپه و خمآب به صورت کامل به دست جنگجویان طالب است و همچنان ولسوالی آقچه، فیض آباد و مردیان زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد. اگر حکومت مرکزی در تامین امنیت این ولایت توجه جدی نکند، شماری از ولسوالی ها به دست این گروه سقوط خواهند کرد.

سخنگوی والی جوزجان در اخیر خاطر نشان کرد که گروه طالبان یک موتر پر از مواد منفجره را که قصد داشت در مسیر بزرگ راه جوزجان – بلخ منفجر کند، این موتر پیش از رسیدن به هدف در میان خود شان منفجر شده است. در نتیجه این رویداد در ولسوالی مردیان ۱۰ تن کشته و چهار عضو دیگر این گروه زخم برداشته اند.

در همین حال، مولوی عبدالحی حیات عضو شورای ولایتی جوزجان گفت: « تمام روستا های این ولایت به دست طالبان است و وضعیت امنیتی در چندین ولسوالی چندان خوب نیست و مردم اعتماد شان را نسبت به نیروهای امنیتی از دست داده اند.»

او معتقد است که ناامنی ها در ولسوالی ها جدی گرفته نمی­شود؛ از این رو، گروه طالبان در شماری از بخش های این ولایت در حال افزایش و هرازگاهی بالای پاسگاه های امنیتی حمله کرده و تلفات سنگین را بر نیروهای امنیتی کشور وارد می کند. او گفت: جنگجویان گرو طالبان در ولسوالی های آقچه، خانقا و فیض آباد حضور گسترده دارد و از مردم عشر و زکات جمع آوری می­کنند.

آقای حیات تاکید کرد که اگر حکومت مرکزی در امر تامین امنیت جان شهروندان در این ولایت توجه جدی نکند، یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد. زیرا تحرکات جنگجویان طالب بالای بیز های امنیتی افزایش یافته و شماری از مردم خانه های شان را ترک کرده و به مرکز این ولایت آواره شده اند.

از سوی هم، نبیه مصطفی زاده عضو دیگر شورای ولایتی جوزجان می­گوید که ولسوالی های آقچه، فیض آباد و چند ولسوالی دیگر تنها مرکز ولسوالی به دست نیروهای امنیتی است و باقی مناطق در تصرف طالبان می باشند.

وی افزود: وضعیت در ولسوالی های قوشتپه و درزآب به شدت خراب بوده و طالبان در شاهراه مزار الی شبرغان چیک پاینت دارند و از موتر های باربری اخاذی می­گیرند.

بانو مصطفی زاده بیان کرد: اگر وضعیت همین طور پیش برود، شاهراه مزار- شبرغان و جوزجان – میمنه مسدود خواهند شد که این مسئله ضربه ای بزرگی به اقتصاد کشور وارد می­کند.»

این در حالی است که سیگار، براساس معلومات ماموریت حمایت قاطع، دو روز پیش گزارش داد که از تاریخ اول جون تا ۳۱ سپتمبر سال جاری، تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز پنج درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، ۶۰ درصد تلفات نیروهای افغان در جریان عملیات های دفاع یبه وقوع پیوسته است.

نگرانی از احتمال سقوط چهار ولسوالی ولایت جوزجان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد