نگرانی-از-ادامه-استخراج-غیر-قانونی-معادن-افغانستان

مسوولان وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که هرچند از استخراج غیر قانونی معادن به همکاری نیروهای امنیتی در شماری از ولایت ها جلوگیری شده اما برخی از زورمندانی هنوز هم به گونه غیر قانونی به کار شان ادامه می دهند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم امروز دوشنبه( 13، عقرب ) در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح کرد: قبل از این در بیشتر از ولایت ها « مخالفان مسلح دولت» به گونه غیر قانونی دست به کندن کاری و استخراج معادن می‌زدند، اما کمیته‌ی محافظت از معادن این وزارت توانسته از کندن کاری و استخراج منابع استراتژیک و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این ولایت ها جلوگیری کند.

وی افزود: ساحات تحت کنترل مخالفان مسلح دولت، استخراج غیر قانونی معادن را برای قاچاقبران آسان ساخته و گروه های مسلح نیز توانسته اند از این روند بهره مند شوند. ساحاتی که از امنیت نسبی برخوردار است، در آن مناطق نیز افراد زورمند معادن را استخراج می‌کنند.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت: هرچند در حال حاضر آشکار است که معادن در کدام ولایت ها به شکل غیر قانونی توسط زورمندان و هراس افگنان طالب کشیده می‌شوند؛ اما آقای مطفی می‌گوید که وزارت معادن کمیته‌ای را ساخته تا بررسی نمایند که در کدام مکان ها این سرمایه به شکل غیر قانونی استخراج می‌شوند.

از سوی هم، محب الله شریف، آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید که ضعف در ناکارایی حکومت باعث شده تا افراد زورمند و گروه های تروریستی منابع طبیعی کشور را به صورت غیر قانونی استخراج و از آن برای حمایت جنگی خود استفاده نمایند.

آقای شریف گفت: " حکومت و زورمندن تاهنوز هم در کشمکش های سیاسی قرار دارند و عدم نبود استراتژی درست برای استخراج مسلکی معادن در این اواخر درهم شکسته و حکومت هیچ پلان درازمدت را برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی ندارد. زیرا تمام زورمندان محلی و مافیا های بزرگ با آنان دست دارند."

آقای شریف، مشکلات فنی در وزارت معادن را سیستم بروکراسی عنوان کرده و گفت، این موضوع باعث شده که یک قرارداد، ماه ها به تاخیر بیفتد و افراد به شکل غیر قانونی استخراج نماید.

در همین حال، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، ننگرهار، میدان وردک، هملند، قندهار، تخار، سمنگان، بامیان و فاریاب را از ولایت های عنوان می‌کند که در حال حاضر روند استخراج معادن به گونه غیر قانونی متوقف شده است. هرچند استخراج غیر قانونی را در شماری دیگر ولایت ها تائید می‌کند، اما از تکمیل شدن طرحی خبر می‌دهد که بر اساس آن روند استخراج معادن توسط افراد خودسر محلی و غیر حرفه‌ای جلوگیر خواهد شد.

این در حالی است که به اساس گزارش ها، در جریان سال های گذشته، هراس افگنان طالب بیش ترین توجه شان را بر مناطقی معطوف کرده اند که در آن انواع گوناگون معادن وجود دارند.

نگرانی از ادامه استخراج غیر قانونی معادن افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد