نگرانی-از-افزایش-امراض-قلبی-در-افغانستان

رییس دانشگاه طبی کابل، تعداد مبتلایان به امراض قلبی و مرگ و میر ناشی از آن را درکشور چشمگیر خوانده می گوید که تاکنون در این بخش کمترین سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

به گزارش افغان نیوز: داکتر شیرین آقا ظریف، رییس دانشگاه طبی کابل، روزشنبه(7میزان) طی مراسم تجلیل از روزجهانی قلب درکابل از عدم توجه وزارت صحت عامه ومردم روی کنترول وتداوی امراض قلبی انتقاد کرد.

آقای ظریف گفت که درجریان یک ونیم دهه گذشته کمترین توجه و سرمایه گذاری روی کنترول و تداوی امراض قلبی درکشور نشده است واین مسئله موجب گردیده تا آمار مرگ و میر ناشی از امراض قلبی درکشور گسترش یابد.

وی با اشاره به کارکردهای پوهنتون طبی کابل در این بخش بیان داشت که تاکنون انستتیوت کنترول و مرکز جراحی امراض قبلی درچهارچوب این دانشگاه ایجاد شده اما هنوز امکانات این مراکز به دلیل روند پیچیده تدارکات درکشور تکمیل نشده است.

او امراض قلبی را که مبتلایان را اکثرا از ناحیه سینه رنج میدهد، عارضه ای دانست که موجب میشود مریضان و داکتران نسبت به تشخیص آن دچار اشتباه شده وسبب مرگ مریض شوند.

رییس دانشگاه طبی کابل از مردم خواست که برای تشخیص امراض قلبی و کنترول فشار خون که هم اکنون توجه لازم صورت نمی گیرد، توجه جدی به خرج دهند.

در همین حال فدا محمد پیکان، معین خدمات صحی وزارت صحت عامه آمار مرگ و میر ناشی از امراض قلبی را درکشور چشمگیر خوانده گفت که بیشتر مبتلایان قبل از رسیدن به مراکز صحی جان میدهند.

وی گفت که بر اساس آمارهای سال گذشته بیش از 52 هزار واقعه امراض سرطانی درکشور ثبت گردیده و این آمار به دلیل عدم توجه مردم روی رژیم غذایی روبه افزایش می باشد.

آقای پیگان خطاهای طبی که منجر به مرگ و میر مریضان قلبی میشوند را درکشور گسترده دانسته بیان داشت که این وزارت کمیته ای را برای جمع آوری ارقام اشتباهات پزشکی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد که خطاهای طبی پس آن که آمارگیری خواهد شد درنصاب تعلیمی دانشجویان رشته های طبی درج خواهند شد.

نگرانی از افزایش امراض قلبی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد