نگرانی-از-انحصار-گرایی-دولت-در-امر-مبارزه-با-کرونا

مسوولان شفاخانه وهاج می‌گویند که وزارت صحت عامه و دولت افغانستان، پروسه مبارزه علیه ویروس کرونا را در انحصار گرفته و به سکتور های خصوصی اجازه مبارزه را نمی‌دهد؛ به همین خاطر تا هنوز ناکام بوده است.

به گزارش افغان نیوز: داکتر محمد هاشم وهاج، رئیس این شفاخانه امروز چهارشنبه( 31، ثور ) طی یک کنفرانس خبری اظهار داشت؛ هیچ شهر و هیچ کس از شر ویروس کرونا در امان نیست. بنابراین، وزارت صحت عامه افغانستان نیز به تنهایی قادر به مبارزه علیه این ویروس نخواهد بود. هر فرد این کشور مسوول می‌باشد تا وظایف شان را انجام دهد.

به گفته وی، متاسفانه وزارت صحت و دولت، مبارزه علیه ویروس کرونا را در انحصار گرفته و به سکتور های خصوصی اجازه فعالیت های صحی را نمی‌دهد.

آقای وهاج بیان کرد، « وزارت صحت و دولت افغانستان باید فرصت ارایه طرح – پلان و خدمات را در اختیار همه قرار بدهد تا در مهار این بیماری حاکیم شویم. به گفته وی، بخاطر تحقق بخشیدن باید کمیسیون عالی مبارزه علیه ویروس کرونا ایجاد شود که در راس آن وزارت صحت، سکتور خصوصی صحت، علمای دین، سره میاشت، اتاق های تجارت و تاجران ملی، اعضای مجلس نمایندگان، نهاد های مدنی و رسانه ها و نهاد های امنیتی و دفاعی قرار داشته باشند.»

وی هدف از ایجاد این کمیسیون عالی را ترتیب طرح و پلان جهت مبارزه علیه ویروس کرونا، آگاهی عامه و آماده ساختن نشریه ها و اعلانات، جلب و جذب کمک ها از منابع داخلی و خارجی، بررسی و کنترل مالی و کمک های مالی به متضررین از قرنطین عنوان کرده و گفت: این کمیسیون در مرکز باید ایجاد و نمایندگی هایش در تمام ولایات فعالیت یک سان داشته باشد.

او گفت:« سکتور خصوصی نیز شفاخانه‌های شان را در اختیار کمیسیون قرار دهد. علما از منبر شروع به تبلیغات نموده و همچنان اتاق های تجارت و تاجران ملی به این کمیسیون کمک مالی نمایند. به باور او؛ در صورتی‌که تمام اقشار جامعه موجودیت خود را در این کمیسیون حس کنند، با دل و جان صادقانه فعالیت خواهند کرد.»

آقای وهاج گفت: وزارت صحت بیش از 150 هزار کارمند صحی دارد، در صورتی سکتور خصوصی بیش از یک و نیم میلیون کارمند دارد. بنابراین، اگر مبارزه از حالت انحصارگرایی آزاد شود، افغانستان با کمبود پرسونل صحی در امر مبارزه با کرونا مواجه نخواهد شد.

به گفته وی، وزارت صحت عامه کشور در مورد تشخیص افراد مشکوک و غیر مشکوک تاهنوز کدام تدبیر خاص نداشته است؛ زیرا 16 هزار فرد را که استخدادم نموده، آنان در بخش پولیو کار کرده اند و از علمیت کافی برخوردار نیستند. این امر باعث شده تا میزان افراد مشکوک و غیر مشکوک به درستی تفکیک نشود.

رئیس شفاخانه وهاج در اخیر تاکید کرد، سکتور خصوصی صحت می‌تواند درتعیین مورد مشکوک و غیر مشکوک رپید تست، اجرا تست پی سی آر و سایر بخش های دیگر همکاری کند تا این بیماری خطرناک در کشور مهار گردد.

این درحالی است که مسوولان وزارت صحت کشور اعلام کرده اند که در 24 ساعت گذشته 492 رویداد مثبت به ثبت رسیده و اکنون شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کووید -19 در کشور به هشت هزارو 145 نفر رسیده است.

همچنان 930 بیمار بهبود یافته و 187 تن دیگر جان باخته اند. اما مسوولان وزارت صحت هشدار می‌دهند که اگر مردم به توصیه های بهداشتی عمل نکنند و در خانه های شان نمانند، شمار مبتلایان افزایش خواهد یافت.

نگرانی از انحصار گرایی دولت در امر مبارزه با کرونا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد