نیمی-از-جمعیت-افغانستان-به-مشکلات-روانی-گرفتار-اند

دید‌بان حقوق بشر در گزارشی به سلامت روانی مردم در کشورهای درگیر جنگ پرداخته و گفته است که بیش از نیمی جمعیت افغانستان به مشکلات روانی گرفتار اند.

به گزارش افغان نیوز؛ دید‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه، ۱۸ میزان) به مناسبت روز جهانی سلامت روانی با نشر گزارشی گفته است: «پس از ۴۰ سال جنگ در افغانستان، تخمین زده می‌شود، بیش از نیمی جمعیت و بازماند‌گان خشونت‌های جنگ، افسردگی، اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند اما؛ کمتر از ۱۰ درصد آنان به حمایت روان‌درمانی دسترسی دارند»‌.

«هنوز فلاش بک دارم، تمام شب نمی‌توانم بخوابم. من به راحتی عصبانی می شوم». این گفته‌های یکی از بازماند‌گان حمله انتحاری در افغانستان در سال ۲۰۱۹ است که می‌گوید کسی در مورد بیماری و نیازش نپرسیده است.

شانتا راو باریگا، مدیر حقوق معلولان در دید‌بان حقوق بشر، گفته است که  میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اثرات مخرب جنگ را بر سلامت روان خود تجربه می‌کنند اما؛ شماری اندکی آنان حمایت لازم را دریافت کرده‌اند.

دید‌بان حقوق بشر از دولت‌ها خواسته است که به تاریخ ۱۳ و ۱۴ اکتوبر در نشست عمومی سلامت روانی در روم ایتالیا شرکت کنند تا به ارایه خدمات صحی به بیماران روانی در مناطق درگیر جنگ متعهد شوند.

افزون بر افغانستان، اوکراین، کامرون، جمهوری افریقای مرکزی، اتیوپی، غزه، عراق، سودان جنوبی و سوریه کشورهایی‌اند که سطح بیماری روانی در آن‌ها بلند است.

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) نیز گفته است که کودکان افغانستان تحت فشارهای روحی و روانی فزاینده‌ای قرار دارند زیرا؛ آنان بار بدترشدن بحران در این کشور را تحمل می‌کنند.

این سازمان امروز (دوشنبه، ۱۸ میزان) با نشری گزارشی گفته است که افغانستان در آستانه یک فاجعه صحت روانی قرار دارد.

 این نهاد افزوده است که بحران اقتصادی و دهه‌ها درگیری تأثیر خطرناکی بر سلامت روانی کودکان وارد کرده است.

سازمان حفاظت از کودکان هشدار داده است که از هر چهار کودک و بزرگ‌سال تنها یک نفر درمان مورد نیاز فوری خود را دریافت می‌کند. بسیاری از آنان ممکن است بهبود نیافته و با عواقب طولانی‌مدت مواجه شوند.

نیمی از جمعیت افغانستان به مشکلات روانی گرفتار اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد