هشدار-سازمان-جهانی-صحت-از-مرگ-و-میر-مادران-در-افغانستان

سازمان جهانی صحت در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در افغانستان جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان جهانی صحت ناوقت روز یک‌شنبه ( ۲۰ جوزا) در گزارشی نگاشته است که مادران و کودکان در افغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیش‌گیری مرتبط با بارداری و زایمان جان‌های شان را از دست می‌دهند.

این سازمان گفته است که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند و اگر جامعه جهانی بودجه بیش‌تری برای کمک‌های بشری تخصیص ندهد، این آمار در سراسر افغانستان افزایش خواهد یافت.

در گزارش این سازمان آمده است که محدودیت‌های موجود از سوی مقام‌های امارت اسلامی مانع دستر‌سی هزاران زن به خدمات صحی، آموزش و کار شده است.

بر اساس این گزارش، ۱۷.۹ میلیون نفر به کمک‌های صحی نیاز دارند و نزدیک به ۹.۵ میلیون نفر در افغانستان به امکانات صحی دسترسی محدود یا هم هیچ دسترسی ندارند.

سازمان صحی جهان هشدار داده است که نیازمندان به کمک‌های صحی در افغانستان در سال ۲۰۲۴ به ۲۳.۷ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

این نهاد همچنان به وضعیت معیشت مردم اشاره کرده و گفته است که ۸۰ درصد مردم افغانستان با درآمد کم‌تر از یک دالر در روز زندگی می‌کنند.

به گفته سازمان صحی جهان، بی‌ثباتی اقتصادی در این کشور سبب شده است که شمار کارمندان صحی به تناسب شمار بیماران، بسیار کم باشد.

طبق گزارش این نهاد، در حال حاضر، برای هر ۱۰ هزار نفر در افغانستان تنها ۱۰ کارمند صحی وجود دارد، در حالی‌که این رقم باید ۴۴ کارمند صحی باشد.

در‌ گزارش این نهاد آمده است: «این بحران انسانی طولانی‌مدت تحت شعاع ملاحظات ژئوپلیتیکی جاری قرار گرفته که منجر به کاهش حمایت شرکای بین‌المللی شده است

به گفته سازمان صحی جهان، به دلیل کمبود شدید بودجه، در مجموع ۴۲۸ مرکز صحی ثابت و سیار بین جنوری تا دسامبر ۲۰۲۳ مجبور به تعطیلی شدند که تأثیر مخربی بر دسترسی بیش از سه میلیون نفر به مراقبت‌های صحی از جمله بیش از ۶۰۰ هزار کودک زیر سن پنج سال و بیش از ۲۴۰ هزار زن باردار شده است.

با این حال، سازمان صحی جهان گفته است که برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۳۵۲ میلیون دالر بودجه کلی این سازمان که ۴۲۳ میلیون دالر می‌شود را ضرورت دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده که مقام‌های حکومت سرپرست همواره گفته است که بعداز تغییر نظام سیاسی در کشور، تمام مناطق افغانستان زیر پوشش صحی قرار گرفته است.

هشدار سازمان جهانی صحت از مرگ و میر مادران در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد