هفت-ولسوالی-ولایت-تخار-در-معرض-سقوط-قرار-دارند

شماری از اعضای شورای ولایتی تخار با ابراز نگرانی از فعالیت گسترده ی طالبان در این ولایت و احتمال سقوط هفت ولسوالی خبر می دهند.

به گزارش افغان نیوز: امیر احمد قسیم عضو شورای ولایتی تخار، امروز پنج شنبه(21، سنبله) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز اظهار داشت که ولسوالی های ینگه قله و درقد این ولایت توسط طالبان سقوط نموده و به شمول این دو لسوالی هفت ولسوالی دیگر زیر تهدید طالبان قرار دارند.

وی علاوه کرد که جنگجویان طالب در ولسوالی های ینگه قله و درقد حضور گسترده دارند؛ اما در سایر ولسوالی ها در چهار اطراف فعالیت می کنند.

به گفته او، تعداد طالبان در هر ولسوالی از 4- ۵صد نفر می رسد که سلاح ها و تجهیزات  پیشرفته در دست دارند؛ اما نیروهای امنیتی ضمن اینکه تعداد شان کم می باشد، از تجهیزات کافی برخوردار نیستند.

آقای قسیم افزود؛ در درگیری که در ولسوالی های ینگه قله و درقد بین نیروهای امنیتی و طالبان صورت گرفت، بیشترین تلفات را باشندگان این ولسوالی ها و طالبان متحمل شدند.

در همین حال، لطیفه سعیدی عضو دیگر شورای ولایت تخار می گوید که وضعیت امنیتی در این ولایت نگران کننده است؛ زیرا هفت ولسوالی به شمول دو ولسوالی که سقوط نموده، زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارند. طالبان با وارد شدن در داخل این ولسوالی ها  ۱۱تن از مردم محل را سر بریده اند تا ترس و وحشت شان را در دل باشندگان ولسوالی ها ایجاد کنند.

سعیدی می افزاید که تعداد پولیس و اردو نظر به نفوس این ولایت خیلی کم است، با وجود این وضع والی تخار و قوماندان امنیته بین شان هیچ گونه توافقی ندارند و تاکنون برای  کاهش این ناامنی ها هیچ گونه اقدام جدی صورت نگرفته است.

او دلیل عدم همکاری عبدالحق شفق والی تخار و حفیظ جلال قوماندان امنیه این ولایت را همکاری با گروه طالبان خوانده گفت که این دو شخص کاملا اشخاص بی مسوولیت، خودخواه و بی کفایت اند؛ زیرا این مسولاین فقط به جییب شان می اندیشند، درحالیکه مردم همه روزه سر بریده می شوند و ولسوالی ها پس از دیگری از سوی طالبان سقوط می کنند.

خانم سعیدی با ابراز نگرانی افزود که برای باز پس گیری این دو ولسوالی که از سوی گروه طالبان سقوط داده شده است، هیچ انگیزه ای وجود ندارد؛ بلکه قوماندان امنیه انگیزه نیروهای امنیتی را که علیه طالبان می جنگیدند، ازبین برده است. بنابراین اکنون درمیان ۳۴ولایت افغانستان، ولایت  تخار ضعیف ترین و ناامن ترین ولایت به حساب می آید. از سوی هم،

بیجاه شدگان ولسوالی های درقد و ینگه قله به سایر ولسوالی های نسبتا امن جابجاه شده اند؛ اما از سوی  ریاست مهاجرین هیج گونه همکاری صورت نگرفته است. آنان نه خیمه دارند و نه آب و غذای کافی. بنابریان با یک وضعیت سختی دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته وی، وضعیت آموزشی و خدمات صحی در ولسوالی های ناامن این ولایت به گونه کامل به روی مردم بسته شده و مردم را به مشکلات جدی مواجه نموده است. زیرا تمام شاهراه های عمومی که به تخار وصل اند، از سوی گروه طالبان کنترل می شود و مسافرین مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

وی می گوید: روز گذشته این مشکلات را با والی در میان گذاشتیم؛ اما والی این ولایت به دلیل بی کفایتی، جواب نادرستی به ما داد. حالا تصمیم تمام وکلای شورای ولایتی تخار مبنی براین است که این مشکلات را مستقیم با رییس جهمور درمیان بگذارند.

در همین حال، جواد هجری سخنگوی والی ولایت تخار ضمن رد سخنان خانم سعیدی،  وضعیت امنیتی در  این ولایت را خوب دانسته می گوید: بجز ولسوالی های ینگه قله و درقد که جنگ بین نیروهای امنیتی و طالبان مسلح وجود دارد، امنیت سایر ولسوالی ها تامیین است.

آقای هجری می افزاید که نیروهای امنیتی بخاطر جلوگیری از تلفات مردم ملکی در ولسوالی ینگه قله از دو استقامت و در ولسوالی درقد از سه استقامت م عقب نشینی نموده اند. زیرا طالبان در این ولسوالی ها در بین مردم  هجوم برده اند و از خانه های مردم محل به عنوان پایگاه استفاده می نمایند.

وی با رد حضور پر رنگ طالبان در هفت ولسوالی این ولایت، گفت: در بعضی ولسوالی ها که طالبان گاهی فعالیت مسلحانه می کردند، از سوی نیروهای امنیتی عقب زده شده و اکنون در هیچ ولسوالی بجز این دولسوالی، تهدیدات امنیتی وجود ندارد.

سخنگوی والی با اطمینان کامل گفت که تمام شاهراه ها به روی مسافرین باز است و از سوی طالبان هیچ گونه تهدید در این شاهراه ها وجود ندارد. بجز شاهراه تخار ـ بغلان و تخارـ کندز که مسافرین در برخمی موارد از سوی طالبان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

وی گزارش های مبنی بر همکاری والی و قوماندان امنیه این ولایت را با گرو طالبان کاملا بی اساس خوانده گفت که این اتهام بر اساس خصومت های شخصی و امتیاز طلبی وارد شده است.

هفت ولسوالی ولایت تخار در معرض سقوط قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد