واردات-غذای-بی-کیفیت-ممنوع-است

وزارت تجارت و صنایع کشور می‌گوید: قانون حمایت از حقوق مستهلکین توشیح شده است و به اساس آن شهروندان حق دارند که به غذا پاک دسترسی داشته باشند و از این به بعد از واردات غذای بی کیفیت جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: فیروزخان مسجدی، معین انکشافی سکتور خصوصی و امورصنایع وزارت تجارت و صنایع کشور، امروز (سه شنبه 7 حمل) در برنامه حمایت از مستهلکین در وزارت تجارت و صنایع کشور گفت: قانون حمایت از حقوق مستهلکین مدت دو ماه میشود که توشیح شده است و به اساس این قانون مستهلکین حق دارند به غذا پاک و با کیفیت دسترسی داشته باشند.

آقای مسجدی گفت: این قانون با کسانی یا شرکت‌های که اعلانات محصولات شان در تضاد با جنس که در بازار عرضه میگردد باشد برخورد قانونی می گردد و شهروندان نیز حق شکایت از فروشنده را دارد. به گفته معین انکشافی سکتور خصوصی و امورصنایع وزارت تجارت و صنایع اعلانات محصولات تولید کنندگان با جنس که در بازار عرضه می کنند باید همخوانی داشته باشد.

او بیان داشت: تمام ادارات دولتی باید همکاری کنند تا از واردات مواد بی کیفیت در بازار افغانستان جلوگیری شود و مردم حق دارند که به غذا پاک و با کیفیت دسترسی داشته باشند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع در این برنامه گفت: کمیسیون متشکل از چندین وزارت ایجاد شده است که هدف آن نظارت از مواد غذای و غیر غذای است که به بازار عرضه میگردد.آقای قوقندی بیان داشت: این کمیسیون از واردات مواد بی کیفیت به بازار افغانستان جلوگیری می کند.

حقوق حمایت از مستهلکین 8 نوع است که عبارت اند از:

1: حق تعلیم: دسترسی به نامه های آگاهی عامه و بلند بردن مهارت های مستهلک به منظور حمایت در خرید آگاهانه اجناس و خدمات معیاری و عملکردهای بعدی در قبال اجناس و خدمات خریداری شده، اداره حمایت از مستهلکین از هر طریق ممکن این آگاهی را به مستهلکین میرساند.

2: حق معلومات: دسترسی به حقایق کمیت، کیفیت، استندردها و قیمت اجناس و خدمات است که فروشنده این معلومات را برای مستهلک در هنگام فروش با دقت کافی ارائه می نماید و در قبال آن مسئولیت قانونی دارد.

3: حق مصونیت: مستهلک اموال و خدمات را که به دست میارود باید دارای کیفیت معیاری باشد، صحت و زندگی مستهلکین از تاثیرات منفی پروسه تولید و مراحل بعدی الی استهلاک در امان باشد.

4: حق انتخاب: دسترسی به مستهلک به انواع تولیدات شامل اجناس و خدمات با قیمت های رقابتی و اطمینان از کیفیت و رضایت بخش محصولات است.

5: حق شکایت: مستهلک در برابر اجناس و خدمات که از آن متضرر شده باشد و یا عدم رضایت از کمیت و کیفیت غیر معیاری و قیمت غیر رقابتی اجناس و خدمات خود را متضرر پندارد و یا شاهد موجودیت محصولات غیر معیاری که احتمال ضرر آن به مستهلکین متصور باشد.

6: حق جبران خسارت، 7: حق حفاظت از محیط زیست و 8 حق رضایت از نیازمندی های اساسی.

اما شهروندان کشور از کیفیت مواد غذای که در بازار به فروش می رسد شکایت دارند و می‌گویند: دولت هیچ گونه کنترول بر مواد غذای ندارد و هر کس به دل خود هر جنس را به فروش میرساند.

اختیار گل یکی از باشندگان کارته سه کابل گفت: مواد غذای بسیار بی کیفیت در بازار وجود دارد که در برخی موارد حتی تاریخ مصرف آن مواد نیز گذشته است و هیچ کس نیست که بالای این مواد کنترول و نظارت کند.

قانون حمایت از مستهلکین در چهار فصل و 50 ماده دو ماه قبل توشیح شده است و اکنون در حال اجرا است.

واردات غذای بی کیفیت ممنوع است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد