واردات-مرغ-های-پیر-و-مریض-از-پاکستان-به-غزنی

مقامات صحی در غزنی از وجود یک مورد مثبت ویروس آنفولانزای مرغی در این ولایت خبر دادند و می افزایند که این ویروس توسط مرغ های پیر پاکستانی به کشور منتقل میشود.

به گزارش افغان نیوز: ظاهر شاه نیکمل، رییس صحت عامه ولایت غزنی می گوید: پس از ولایات هرات، خوست و میدان وردک اکنون در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی نیز یک مورد مثبت ویروس آنفولانزای مرغی تثبیت شده و خوشبختانه تا کنون هیچ فردی به این ویروس مبتلا نشده و این ویروس تا کنون شیوع پیدا نکرده است.

نیکمل افزود: ما چند روز قبل کمپاین آگاهی ۵ روزه در مرکز غزنی داشتیم و بزودی این کمپاین را در ولسوالی ها بخصوص ولسوالی جاغوری براه خواهیم انداخت.او می افزاید: این ویروس، ساری و کشنده است که از پرندگان به انسان سرایت میکند و از مردم خواست تا در صورت موارد مشکوک به مراجع مربوط به تماس شوند تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.

رحیم رسولی، رییس اتحادیه فارم داران غزنی گفت: مشکل اساسی ما عدم همکاری دولت با ما است و علت اصلی شیوع این ویروس در غزنی، وارد شدن مرغ های پاکستانی در این ولایت است.

او می گوید: تا کنون یک مرغ کبک پاکستانی در ولسوالی جاغوری  به این ویروس مبتلا بوده که دولت باید در این زمینه جدی برخورد نماید.

او می افزاید: فارم داران غزنی توانایی رفع نیازمندی های گوشتی چند ولایت همجوار را دارد ولی وارد شدن گوشت مرغ پاکستانی در غزنی به تجارت ما ضربه سنگینی زده است.

اسدالله وفا، فارم دار می گوید: ما توانایی رقابت با مرغ های وارداتی پاکستانی و ایرانی را داریم و میتوانیم نیازمندی های مردم را رفع بسازیم.

او از وارد شدن مرغ های پیر و مریض پاکستانی در این ولایت ابراز نگرانی کرده می گوید ویروس آنفلوآنزا نیز توسط مرغ های پاکستانی به کشور منتقل میشود.

عبدالله تسل، رییس زراعت و مالداری ولایت غزنی می گوید: ما برنامه آگاهی دهی برای ۳۰ تن از فارم داران غزنی را برگزار کرده و فارم های مرغداری غزنی را بررسی و دارو تجویز کردیم.

او افزود: پس از این تمام گوشت های وارداتی کشور های همسایه معاینه و بررسی خواهد شد تا بار دیگر با چنین مشکلی بر نخوریم.

با مشخص شدن یک مورد مثبت ویروس آنفولانزای مرغی در ولایت غزنی، ریاست زراعت ومالداری این ولایت به همکاری موسسه RADP_E ورکشاپ آموزش جلوگیری و کنترول آنفلونزای مرغی را برای 30 نفر فارم داران مرغ داری و کارمندان آمریت صحت حیوانی را برگزار نموده است.

واردات مرغ های پیر و مریض از پاکستان به غزنی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد