والی-غزنی-به-تنش-های-قومی-دامن-میزند

شماری از باشندگان قریه نیخته ولسوالی قره باغ ولایت غزنی می گویند که والی این ولایت پشتون های شیرآباد این ولسوالی را علیه هزاره ها تحریک نموده و به مسائل قومی دامن میزند.

به گزارش افغان نیوز: برخی از باشندگان قریه شیر آباد ولسوالی قره باغ ولایت غزنی امروز شنبه( 12حوت) پیش شفاخانه ایمرجنسی کابل و همچنان در شهر غزنی دست به اعتراض زده و مدعی اند که که باشندگان قریه نیخته، 5 تن از پشتون های قریه شیرآباد را کشته و زخمی نموده اند.

غلام سرور وزیری، باشنده قریه شیرآباد ولسوالی قره باغ ولایت غزنی می گوید:« بیشتر از یک سال می شود که اهالی این دو قریه(نیخته و شیر آباد) بر سر تقسیم آب با همدیگر جنجال و دعوا دارند.»

وی علاوه نمود، باشندگان  قریه نیخته که هزاره ها هستند، شب گذشته بالای قریه شیرآباد با تجهیزات و امکانات دولتی حمله کرده که در نتیجۀ آن، دو نفر کشته و 3 تن دیگر زخم برداشته اند.

او می افزاید که از این آب، چهارده شبانه روز باشندگان قریه شیرآباد استفاده می نمایند و چهار شبانه روز دیگر را باشنده گان قریه نیخته. وی گفت، باشندگان قریه نیخته حدود دوسال قبل نیز یک تن از آب گردان ما را نیز کشتند.

این در حالی است که حاجی حسن، نماینده قریه نیخته ولسوالی قره باغ در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری افغان نیوز، ادعای باشندگان قریه شیرآباد را رد کرده، گفت:« شب گذشته طالبان بالای پوسته های پولیس محلی حمله کرده بودند که در اثر درگیری با نیروهای امنیتی، شماری از باشندگان این قریه کشته و زخمی شده اند و یک تن از کشته شدگان که معتاد به مواد مخدر بود، خودش در بین آب افتاده و جان داده است و هیچ گونه حمله از سوی باشندگان قریه نیخته صورت نگرفته است.

حاجی حسن افزود، باشندگان قریه نیخته سند شرعی و قانونی دارند که از این آب برای زراعت و ادامه حیات شان استفاده کنند، اما عبدالکریم متین، والی ولایت غزنی، شماری از پشتون نشین های قریه شیرآباد را تحریک نموده که طی اعتراضات گسترده و استفاده از زور علیه باشندگاه نیخته که هزاره ها هستند ایستادگی نمایند و آب را تصاحب شوند.

وی می گوید که طالبان حدود 9 ماه قبل، 11 نفر را که از قوم هزاره و باشندگان قریه نیخته ولسوالی قره باغ بودند، ربوده بودند که از آن جمله 5 نفر آنان را آزاد نموده و 6 تن دیگر آنان تا اکنون اسیر هستند و مقام های محلی تا اکنون در مورد بررسی ای قضیه پاسخ نداده اند.

ولسوالی قره باغ از نا امن ترین ولسوالی های ولایت غزنی بوده که طی چند سال اخیر تا اکنون شمارزیادی از باشندگان این ولسوالی، خصوصا هزاره ها، از سوی طالبان کشته و ربوده شده اند.

والی غزنی به تنش های قومی دامن میزند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد