ویروس-کرونا-در-۱۸-ولایت-کشور-سیر-صعودی-دارد

وزارت صحت عامه، اهتمامات وقایوی و قرنطین را در کاهش انتشار کرونا مفید خوانده و می‌گوید که هنوز هم این ویروس در ۱۸ ولایت کشور سیر صعودی دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه کشور، امروز( شنبه، ۵ سرطان) در نشست خبری گفت که هرچند اهتمامات وقایوی برای کاهش انتشار ویروس کرونا به گونه کامل تطبیق نشده؛ اما تاثیر مثبت داشته است. 

وی تاکید کرد که طی چند روز گذشته در آمار مبتلایان ویروس کرونا ۱ درصد کاهش یافته؛ اما هنوز سیر صعودی آن در ۱۸ ولایت کشور پابرجاست. گسترش کرونا در کابل و ۱۰ ولایت دیگر در دو هفته گذشته سیر افقی به خود گرفته است. 

او در مورد مشکلات و کمبود آکسیجن گفت: ۱۰ دستگاه تولید آکسیجن را که یونیسف به افغانستان کمک کرده بود، قرار شد تا ۱۳ روز در ۱۰ ولایت کشور این دستگاه‌ها نصب شوند؛ اما به دلیل نبود برخی قطعات این دستگاه، نصب نهایی صورت نگرفته است. 

سرپرست وزارت صحت عامه گفت که نصب دستگاه‌های تولید آکسیجن در ۷ ولایت نزدیک به ۱۰۰ درصد پیش رفته است و تنها به دلیل کمبود یک پیوست، این دستگاه غیر فعال است. 

آقای مجروح دلیل وخامت اوضاع را در موج سوم ویروس کرونا در کشور، گسترش نوع دلتا و نوع انگلیسی ویروس کرونا دانسته و گفت که ظرفیت آزمایش این دو نوع ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های کشور ایجاد شده است. 

به گفته وی؛ وزارت صحت برای بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌های خصوصی به شدت زیر فشار قرار دارد و این وزارت با وزارت‌های معارف، تحصیلات عالی و اتحادیه مکتب‌های خصوصی روی یک طرح کار می‌کنند تا این نهادها دوباره به فعالیت آغاز نمایند. 

سرپرست وزارت صحت از کمک ۳ میلیون دوز واکسین کرنایی جانس و جانس از سوی امریکا خبر داده و گفت که پس از رسیدن این واکسین در هفته اول جولای، نخست کارمندان صحت، افراد بالایی ۴۵ سال، کارمندان اداری مکتب‌ها و والدین دانش آموزان صنف اول تا سوم مورد پوشش واکسین قرار می‌گیرند. 

این درحالی است که پنج هفته پیش، وزارت صحت عامه به همکاری وزارت‌های معارف و تحصیلات برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، مکتب‌ها و دانشگاه را برای دو هفته تعطیل اعلام کرد؛ اما با گسترش این ویروس، سه روز پیش، این رخصتی برای دومین بار تمدید شد.

ویروس کرونا در ۱۸ ولایت کشور سیر صعودی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد