پافشاری-طالبان-بر-رهایی-زندانیان-شان-قبل-از-مذاکرات-بین‌الافغانی

سخنگوی طالبان در قطر اعلام نموده که مسئولین کمیسیون امور زندانیان امارت اسلامی، پیش از مذاکرات بین‌الافغانی صرف در مورد رهای ۵۰۰۰ هزار زندانی شان با اداره کابل گفتگو می کند. موضوعی که از سوی رییس جمهور غنی مشروط شده است.

به گزارش افغان نیوز: سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر در یک تویت گفته است که موقف شان اینست که مسئولین کمیسیون امور زندانیان امارت اسلامی تنها با مسئولین محابس اداره کابل در مورد رهایی زندانیان می بیند، تا ۶ هزار زندانی(۵۰۰۰ امارت اسلامی و۱۰۰۰اداره کابل) پیش از مذاکرات رها شوند.

در همین حال، رییس جمهور غنی دیروز (سه شنبه ۱۳ حوت) در یک همایشی در ولایت ننگرهار در اشاره به مذاکرات بین الافغانی گفت که اگر گروه طالبان خواهان آزادی زندانیان شان هستند باید از کشور پاکستان خارج شوند.

رییس‌جمهور غنی خطاب به گروه طالبان گفت که در صورتی که شما برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزادی پنج‌هزار زندانی را شرط می‌گذارید، دولت افغانستان نیز شروطی دارد.

این درحالی است که توافقنامه صلح میان دولت آمریکا و گروه طالبان روز شنبه (۲۹ فبروری) هفته جاری به امضا رسید.

توافقنامه صلح روی چهار بخش عمده متمرکز است؛ ضمانت گروه طالبان در عدم استفاده خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدان آن، ارائه جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه آینده، برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در دهم مارچ و بحث روی یک آتش‌بس همه‌جانبه در جریان مذاکرات بین‌الافغانی.

آزادی پنج هزار زندانی طالبان در ده روز پس از توافق و قبل از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از موارد مطرح شده در این توافقنامه است.

پافشاری طالبان بر رهایی زندانیان شان قبل از مذاکرات بین‌الافغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد