نگرانی-کمیسیون-حقوق-بشر-از-رهایی-هزار-زندانی-گروه-طالبان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان و نهادهای جامعه‌ی مدنی فعال در عرصه حقوق بشر نگرانی‌ شان را از رهایی ۵ هزار زندانی گروه طالبان اعلام کرده و می‌گویند: آن شمار از گروه طالبان که مرتکب جرایم جنگی و جنایت‌ علیه بشریت شده نباید از سوی حکومت آزاد شوند.

به گزراش افغان نیوز: نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز( چهار شنبه، 21 حوت) در نشست خبری گفت: در مورد آزادی زندانیان گروه طالبان که در زندان هستند و مرتکب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند، قربانیان جنگ و مردم افغانستان باید تصمیم بگیرد و رییس جمهور صلاحیت رهایی آنان را ندارد.

ودود پدرام، رییس موسسه حقوق بشر و محو خشونت نیز گفت: نگرانی این است که یک میکانیزم شفاف و واضح در پیوند به ادغام مجدد 5 هزار طالب که از سوی حکومت افغانستان قرار است رها شود، وجود ندارد.

آقای پدرام افزود که در گذشته زندانیان گروه طالبان که از زندان رها شدند دوباره به میدان جنگ برگشتند و اکنون هم هیچ میکانیزم روشن وجود ندارد که افراد رها شده طالبان دو باره به میدان جنگ بر نمی‌گردند.

او تاکید کرد که حکومت افغانستان باید در برابر رهایی زندانیان طالب پاسخ ورشن برای مردم افغانستان، قربانیان جنگ و نهادهای حامی حقوق بشر داشته باشد.

عزیز رفیعی، رییس نهادهای جامعه مدنی« مجما» گفت که نگرانی جامعه مدنی از پراکندگی‌های است که در درون نظام وجود دارد و« متاسفانه در پنج سال گذشته این پراکندگی به یک اجماع مبدل نشده و هراس از این است که مبدا گروه طالبان از این ضعف استفاده کرده و برنده میدان شود».

کمیسیون حقوق بشر افغانستان و نهادهای جامعه مدنی فعال در عرصه حقوق بشر در پایان اعلامیه مشترک در پیوند به صلح افغانستان صادر کرده و گفتند که باید همزمان با پیشرفت گفتگوهای بین‌الافغانی، آتش‌بس کامل و سراسری راه اندازی شود و از هر گونه خشونت مسلحانه از سوی طرف‌های درگیر خوداری گردد.

در اعلامیه آنها آمده است که از حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان از جلمه حقوق زنان، ارزش‌های مدنی و حقوق بشر، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها، اجتماعت و فعالیت‌های سیاسی پاسداری شود و نباید قربانی گفتگوها و توافقات صلح شوند.

در اعلامیه تاکید شده است: «گفتگوهای صلح وقتی می‌تواند نتیجه بخش باشد که جوانب گفتگوها کننده با عبور از رویکردهای تمامیت خواهانه و با کنار گذاشتن اراده‌ی تحمیل، واقعیت های متنوع و متکثر جامعه افغانی را به رسمیت بشناسند».

این همه در حالی است که اشرف غنی یک روز پس از سوگند ریاست جمهوری فرمان آزادی پنج هزار زندانی گروه طالبان را که یکی از بندهای توافقنامه صلح امریکا و طالبان است، صادر کرد.

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از رهایی 5 هزار زندانی گروه طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد