چرا-توتاپ-باید-از-بامیان-بگذرد-

تغیر مسیر پروژه لین برق توتاپ از مسیر سمنگان-بامیان به سالنگ، یکی از جنجال بر انگیز ترین موضوعات روز شده، اما آگاهان به این باور اند که از لحاظ اقتصادی انتقال این لین برق از مسیر بامیان منافع زیادی را برای دولت ببار میاورد و حکومت نباید مردم مناطق مرکزی را نادیده گیرد.

به گزارش افغان خبر: شماری از آگاهان، وفعالین مدنی به این باور اند که عبور پروژه برق توتاپ از مسیر بامیان باعث رشد اقتصادی در کشور میشود و هزینه های مراقبتی این پروژه نیز به مراتب خواهش میابد.

محمدحنیف رضایی، یکی از آگاهان سیاسی و رئیس نهاد مدنی تلاش، در مصاحبه اختصاصی با آژانس افغان خبر میگوید که راه سالنگ در مقایسه با راه بامیان کوتاه تر است اما اقتصادی تر نیست.

حنیف رضایی بیان میکند که حکومت در مورد انتقال پروژه توتاپ از مسیر سالنگ تنها به یک بخش از قضیه نگاه میکند و آن هم کوتاهی راه و زود به پایان رساندن کار این پروژه است.

این آگاه سیاسی تصریح میکند:” سخنان حکومت در مورد انتقال این پروژه از مسیر سالنگ به معنی انداختن یک شخص از بلند منزل به زمین است بدیل برای پایین شدن از پله های آن”.

او گفت مسیر بامیان به مراتب کاربردی تر و اقتصادی تر از مسیر سالنگ است و باید حکومت در این زمینه توجه نموده عقلانی عمل نماید.

مزیت های مسیر بامیان

یک: رضایی در مورد مزیت های مسیر بامیان در مقایسه به راه سالنگ میگوید:” اگر این لین برق از مسیر سمنگان-بامیان عبور نماید دو معدن بزرگ (معدن آهن حاجی گک و ذغال سنگ سمنگان) از برق آن مستفید خواهد شد”.

یکی از مشکلات که تا هنوز معدن حاجی گک را از استخراج باز مانده است؛ نبود انرژی کافی برای حرکت درآوردن چرخ های ابزار استخراج معادن در بامیان است.

به گفته آقای رضایی هنگامی که به این دو معدن نیروی برق داده شود، با استخراج این معادن دولت منفعت اقتصادی زیادی دریافت خواهد کرد .

همچنان با آغاز کار روی این معادن شغل ایجاد شده و بحران بیکاری در کشور کاهش میابد.

دوم: محیط طبعی مسیر سالنگ خشن بوده و در زمستان توام با برف کوچ های متواتر است؛ رئیس نهاد مدنی تلاش میگوید که دو کابل بزرگ برق از مسیر سالنگ گذشته است در سال های گذشته به دلیل برف کوچ ها، چندین ماه کابل شاهد بی برقی بوده است.

به گفته او، این مسیر؛ گنجایش کابل سومی را ندارد و به این مشکل شرکت فیشنر به وضوح اشاره کرده بود. اما مسیر بامیان بدون حوادث طبعی است و ماندگاری کابل ها بیشتر میگردد.

سوم: ولایات شمال در حال نا امن شدن است و هر روز طالبان مسلح فعالیت های شان را در آن ولایات بیشتر میسازند و از سوی هم داعش برای دست یابی به مرز های روسیه این ولایات را هدف قرار خواهند داد.

حنیف رضایی میگوید که اگر خط برق توتاپ از مسیر سالنگ عبور نماید از لحاظ امنیتی نیز با مشکل مواجه خواهد شد و با هزینه زیاد مراقبتی باز هم امن نخواهد بود.

سال گذشته پایه های برق وارداتی ترکمسنتان و تاجکستان را چندین بار طالبان مسلح دربغلان تخریب کردند و بخش بزرگ از شهر کابل بیش از یک ماه از برق محروم شدند.

چهارم: رئیس جمهور اشرف غنی به مردم مناطق مرکزی وعده داده بود که آنها را از حصار جغرافیایی بیرون میسازد، با اجرا شدن این پروژه از مسیر بامیان تا حدی وعده های رئیس جمهور نیز براورده خواهد شد.

آقای رضایی در این مورد تاکید دارد که ولایت بامیان با داشتن موقعیت ثوق الجیشی و مکان های تاریخی زیاد توجه توریستان و سیاحان خارجی را به خود جلب نموده است.

اما بخش از مشکلاتی که مردم این ولایت و گردش گران در این ولایت مواجه اند؛ نبود برق است. گذشتن توتاپ از این مسیر ا مشکل بی برقی را حل کرده عواید دولت در این زمینه نیز بلند خواهد رفت.

تظاهرات مردم بامیان در رابطه به عبور خط برق توتاپ از مسیر سالنگ

بر اساس گفته های این آگاه سیاسی پافشاری مردم مناطق مرکزی برای عبور لین توتاپ ( قومی، سمتی و تنظیمی) نیست. بلکه حق آنهاست و باید اجرا گردد.

به گفته او مردم مناطق مرکزی از مدنی ترین مردم کشور است، مالیه به دولت پرداخت میکند و تکلیف های شهروندی شان را به بهترین شکل ممکن انجام میدهند و حالا نوبت حکومت است تا حق آنها را ضایع نسازد.

اما حکومت چندی قبل با نشر اعلامیه‌ی گفته بود که مسیر سالنگ نسبت به مسیر بامیان ۷۹٫۵ کیلومتر نزدیک تر است و حدود سال زودتر این پروژه به بهره برداری سپرده میشود.

همچنان در این اعلامیه در پاسخ به واکنش های مردم گفته بود که بامیان را با وصل کردن یک کابل ۲۲۰ کیلوولت از پروان برق میدهد و قرار است تا سال ۲۰۱۸ این پروژه تکمیل گردد.

چرا توتاپ باید از بامیان بگذرد؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد