شورای-عالی-صلح،-نهادی-نا-کارا-و-مصرفی-است

شورای عالی صلح طی چند سال گذشته به عنوان یک نهاد عالی رتبه برای ایجاد روند صلح با مصرف و هزینه های بسیار هنگفتی در کشور ایجاد شده است، اما ناکارامدی این شورا فقط از آن به عنوان یک نهاد نمادین ساخته است.

فرهاد صدیقی عضو مجلس نمایندگان به این باور است که؛ شورای عالی صلح باید به طور کامل حذف گردد، زیرا این شورا هیچ دستاوردی نداشته و نخواهد داشت. به باور وی؛ این شورا تبدیل به یک دستگاه مصرف بودجه شده است که سالانه ۷تا۸میلیون دالر را بیهوده به مصرف میرساند.

این نماینده ی مردم در پارلمان به این باور است که؛ گفتگوهای چهارجانبه ی صلح تنها یک بازی است ، دولت پاکستان در روند ایجاد صلح در افغانستان سیاست سلطه جویانه داشته و این روند را به بازی گرفته است. از سویی هم به دنبال وقت تلفی برای

اقبال صافی عضو دیگر مجلس نمایندگان می افزاید که؛ حکومت به اشتباهاتش پی برده است و با اعلام موضع صریح در برابر طالبان، می تواند  آنها را مجبور به پیوستن به روند صلح نماید.

از نظرآقای صافی؛ موجودیت شورای عالی صلح ضروری است زیرا این شورا دروازه دولت برای پیوستن گروهای مختلف به پروسه ی صلح است.

اسدالله سعادتی نماینده ی مردم دایکندی در مجلس نمایندگان می گوید که؛ شورای عالی صلح در گذشته ناکارآمد بوده است، اما وی بر این باور است که؛ شورای جدید صلح تا کنون  درگیر مسایل داخلی خود بوده  است و بسیار زود است که در مورد آن قضاوت گردد. وی می افزاید: بحث انحلال این شورا در شرایط فعلی لازم نیست.

اما آنچه که از شورای عالی صلح در اذهان و افکار عمومی تداعی شده است متفاوت از نظرهای اقای صافی و سعادتی است، همچنین اغلب کارشناسان بر این باورند که؛ این نهاد نه در گذشته توانسته اند برای تأمین امنیت مفید واقع گردند و نه در آینده می توانند تأثیر گذار باشند.

از سویی با وجود نهاد های قابل صلاحیت(پارلمان) که به نمایندگی از مردم دارای مشروعیت هستند و تمام تصامیم مهم و کلان کشور را در همکاری با دولت نهایی می کنند وجود نهاد های دیگری چون شورای عالی صلح که هزینه های هنگفتی را به دوش دولت و مردم افغانستان گذاشته است، چیزی جز مشوش ساختن اذهان و افکار عمومی نمی باشد.

شورای عالی صلح، نهادی نا کارا و مصرفی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد