چهل-روز-غفلت؛-عاملان-حمله-بر-مکتب-سیدالشهدا-شناسایی-نشدند

خانواده‌های قربانیان حمله خونین بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل می‌گویند که حدود ۴۰ روز از این رویداد می‌گذرد، اما هنوز عاملان آن شناسایی و بازداشت نشده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ عقیله توکلی، مدیر مکتب سیدالشهدا، امروز( پنج‌شنبه، ۲۷ جوزا) در مراسم چهلمین روز حادثه‌‌ خونین این مکتب‌، گفت که تا کنون ۸۵ شهید، ۲۷۳ زخمی و بیش از ۵۰۰ آسیب دیده روانی شناسایی شده است. 

خانم توکلی افزود که آمار آسیب دیدگان برای درمان روانی طولانی مدت و آمار زخمیان برای درمان شناسایی شده تا نهادهای خیریه و بازگانان در امر درمان آنان با خانواده‌های زخمیان همکاری نمایند. 

عبداللطیف بازرگان، برادرشفیقه جان باخته در ریداد ۱۸ ثور مکتب سیدالشهدا در این مراسم گفت که رهبران دولت مصروف معادلات کلان چون حفظ قدرت و پروسه صلح در قطر هستند و مهم‌ترین مسئله را که آتش‌بس و پایان خشونت‌ها است، فراموش کرده اند. 

آقای بازرگان افزود: دانش‌آموزان مکتب سید‌الشهدا با پاین‌ترین شرایط اقتصادی دنبال آموزش بودند، اما دولت در برابر ابتدایی ترین حق‌ آنان که تامین امنیت و فراهم کردن کتاب است، کوتاهی کرد. 

او تاکید کرد که دشمن هرقدر عرصه دانش را برای مردم و دانش‌آموزان مکتب‌ سیدالشهدا تنک کند، بازهم دانش‌آموزان این مکتب راه معارف و کسب دانش را پیش می‌گیرند. 

فرازنه اضغری، دانش آموز و خواهر معصومه اضغری که در حادثه مکتب سیدالشهدا جان باخته است، گفت که این مکتب با جمعیت بزرگ در محروم ترین ساحه کابل موقعیت دارد و دولت نسبت به آن هیچ توجهی ندارد. 

او افزود که این مکتب، کتاب کافی، آموزگار و امکانت برای تدریس ندارد و حتی از ابتدایی ترین لابرتوار برای کارهای عملی دانش‌آموزان بی‌بهره است. 

سید عبدالله احمدی، رییس موسسه ایده در این مراسم گفت که این موسسه تلاش دارد برای تمامی ۷ هزار دانش آموز  مکتب سید‌الشهدا تبلیت و مواد درسی را به صورت آنلاین آماده کند و امروز ۱۶ تبلیت را برای دانش آموزان توزیع کرده است. 

او افزود که این موسسه آپلیکشن"الماس" را برای تدریس آنلاین تهیه کرده و تمامی مواد درسی در این آپلیکشن وجود دارد. 

خانواده‌‌های قربانیان مکتب سیدالشهدا با نشر قطعنامه‌یی رویداد ۱۸ ثور‌ این مکتب را که در آن ۸۵ دانش‌آموز کشته و نزدیک به ۲۸۰ تن دیگر زخمی شدند را مصداق نسل کشی خوانده و از نهادهای‌های حقوق بشری و شورای سازمان ملل خواستار بررسی این رویداد شدند.

چهل روز غفلت؛ عاملان حمله بر مکتب سیدالشهدا شناسایی نشدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد