کاهش-نسبی-آلودگی-هوای-کابل-در-مقایسه-به-ماه-پیش

مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که میزان آلودگی هوا در مقایسه به ماه قوس به دلیل عوامل طبیعی و اصلاحات در منابع آلوده کننده هوا، گاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: عزت الله صدیقی، معین مسلکی اداره ملی حفاظت از محیط زیست امروز( دوشنبه، 7 دلو) در نشست خبری بودن اراته آمار در مورد میزان کاهش آلودگی هوا گفت: «در مجموع میزان آلودگی هوا از تاریخ دهم ماه جدی در مقایسه به ماه قوس به دلیل عوامل طبیعی و اصلاحات در منابع آلوده کننده هوای کابل  که از سوی کمیسیون عالی مبارزه با آلودگی هوا صورت گرفته، کاهش یافته است».

آقای صدیقی اما؛ گفت که از ماه قوس به این طرف گاز سلفر دای اکساید و به ویژه نایتروجن دای‌اکساید افزایش فوق‌العاده از حد استندرد داشته است. او افزود که بربنیاد استندرد ملی افغانستان 5 مواد و زرات معلق آلوده کننده هوا تشخیص گردیده که قطر شماری آن از 2.5 تا 10 مایکرون می‌رسد.

شاه زمان میوندی، رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این نشست گفت که در زمستان امسال به دلیل سردی هوا، آلودگی هوا نیز در شهر کابل افزایش یافته و خطرات زیادی را متوجه شهروندان کابل کرده است.

آقای میوندی گفت: «در 27 روز گذشته 416 باب بلند منزل‌ها، شهرک‌ها، داش‌های خشت پزی و گچ‌پزی، ریک‌ریشن‌ها، حمام‌ها و هوتل‌ها تحت نظارت قرار گرفته است و از آن جمله 136 باب آنها مسدود گردیده است که 33 درصد کل اصناف تحت نظارت را تشکیل می‌دهد».

به گفته رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست، 132 باب منابع آلوده کننده هوای کابل اصلاح سیستم گردیده است و 82 باب دیگر آن که 20 درصد از کل اصناف تحت نظارت را تشکیل می‌دهد تعهد به اصلاح سیستم کرده اند.

آقای میوندی تایکد کرد که در نتیجه نظارت ریاست ترافیک، یک هزارو 584 وسایط نقیله که تخلفات محیط زیستی در شهر کابل داشتند، ثتب شده که از آن جمله 398 وسایط دودزای آن، توقف داده شده است.

او افزود که ده‌ها مالک بلند منزل‌ها، شفاخانه‌ها و هوتل‌ها که در آلودگی هوا نقش دارند، پس از طی مراحل روندهای قانونی به دستگاه عدلی و قضایی کشور معرفی می‌شوند و شمار دقیق آن در کنفرانس‌های خبری بعدی، اعلام خواهد شد.

آقای میوندی از اجراآت کمیته تقنین کمیسیون عالی مبارزه با آلودگی هوا که تحت نظارت وزارت عدلیه فعالیت دارد، خبرداده و گفت که این کمیته توانسته تا کنون مسوده‌ای دو حکم در مورد منع استفاده از تایر و پلاستیک و همچنان نصب اجباری فتلرها را تهیه کنند که از سوی رییس جمهور به امضا رسیده و نافذ گردیده است.

این همه در حالی است چندی پیش یک نهاد بین المللی شهر کابل را در صدر شمار آلوده ترین شهر‌های جهان قرار داده بود و این امر باعث که نهادهای ذی‌ربط در یک اقدام تحرکی شماری از منابع آلوده کننده هوای کابل از جمله مکرویان‌ها و حمام‌ها را جریمه نقدی کند.

 

 

کاهش نسبی آلودگی هوای کابل در مقایسه به ماه پیش

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد