کشف-بیش-از-یک-تن-مواد-مخدر-در-مرز-ایران-و-افغانستان

مقام‌های مرزی ایران از کشف بیش‌از یک تُن مواد مخدر در گذرگاه ملیک، مرز میان ایران و افغانستان خبر داده‌ و می‌گویند که این محموله مواد مخدر هنگام عبور از پل ابریشم متوقف داده شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری ایرنا امروز ( دوشنبه، 14 حوت) به نقل از احمدعلی گودرزی، فرماندهی مرزبانی ایران گزارش داده است که مرزبان ایرانی یک تُن و ۲۳۰ کیلو مواد مخدر را در نزدیکی مرز افغانستان کشف نموده است.

در این گزارش آمده است که این محموله مواد مخدر در یک موتر ترانزیت جاسازی شده بود که توسط ماموران ایرانی هنگام عبور از پل ابریشم شناسایی و متوقف داده شده است.

در این گزارش به نقل از آقای گودرزی آمده است که این مقدار مواد مخدر نوع «چرس» از کابین موتر مورد نظر کشف و قاچاقچی نیز بازداشت شده است.

با این حال، چندی پیش، اکبر منتظر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ولایت اردبیل ایران گفته بود که تولید مواد مخدر در افغانستان مبارزه با آن را سخت‌تر کرده است و در شش ماه نخست سال روان بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع مواد در این ولایت کشف‌وضبط شده است.

در همین رابطه، معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء با پینو آلارچی رییس اجراییوی پیشین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد دیدار نمود و دو طرف در مورد مبارزه با مواد مخدر و همکاری‌های مشترک افغانستان و جامعه جهانی در این زمینه، گفتگو نموده‌اند.

بر اساس خبرنامه آقای برادر در این دیدار گفته است که حکومت سرپرست در دو نیم سال گذشته با کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان مبارزه جدی کرده و در حال حاضر سطح تولید و قاچاق آن به صفر رسیده است.

آقای برادر در این دیدار تاکید کرده است که ا.ا هزاران معتاد را جمع آوری نموده و تداوی این معتادان به طور بهتر انجام شده است و برای معتادان زمینه کار و برنامه‌های آموزشی‌حرفوی، راه اندازی کرده‌اند.

به گفته معاون اقتصادی ریاست‌الوزار ، با روی کار آمدن ا.ا، نظام مستقل و امنیت سرتاسری در افغانستان، زمینه خوبی برای ترویج کشت بدیل مواد مخدر به میان آمده و سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند در این زمینه با افغان‌ها همکاری نمایند.

در خبرنامه آمده است که رییس پیشین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد از مبارزه ا.ا با مواد مخدر استقبال نموده گفته است که جامعه جهانی مکلف‌اند که در بخش مهیا ساختن کشت بدیل خشخاش برای دهاقین افغان با امارت اسلامی همکاری نمایند. 

پینو آلارچی افزوده است که آن‌ها در نظر دارند تا در آینده نزدیک کنفرانس بین‌المللی را در کابل برگزار و از طریق این کنفرانس حمایت مالی بین‌المللی در بخش کشت بدیل خشخاش به دهاقین افغان را جلب کنند.

کشف بیش از یک تن مواد مخدر در مرز ایران و افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد