کمک-پایه-دستگاه-تشخیص-توبرکلوز-به-افغانستان

اداره انکشاف بین المللی ایالت متحده امریکا ۲۷ پایه دستگاه "جین اکسپرت" برای تشخیص بیماری توبرکلوز به وزارت صحت عامه افغانستان کمک کرد.

به گزارش افغان نیوز: داکتر فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه، روز شنبه(19، ثور) در مراسم تحویل گیری این بسته کمکی گفت؛ توبر کلوز یکی از بیماری های است که رابطه مستقیم با فقر دارد و سالانه 18 هزار نفر از شدت این بیماری می میرند؛ اما وزارت صحت عامه نسبت به سال گذشته این میزان را به 11 هزار کاهش داده است.

وی افزود؛ سالانه 65 هزار واقعه جدید مرض توبرکلوز کشف می شود؛ در سال گذشته 47 هزار کشف شد که این امر پیشرفت را در فعالیت های صحی نشان میدهد. وی گفت؛ امروز 27 دستگاه جین اکسپرت که هر کدام 70 هزار دالر هزینه دارد، توزیع شد و قرار است 20 دستگاه دیگر نیز توزیع شود.

به گفته وزیر صحت عامه، در حال حاضر ۲۳۵۵ مرکز تشخیص و درمان بیماری توبرکلوز در سراسر کشور وجود دارد.

در همین حال هیربی اسمت، نماینده اداره کمک کننده آمریکا در افغانستان گفت که کشورش از سال 2003 تاکنون 18 میلیون دالر در زمینه صحی به افغانستان کمک کرده و قرار است 27 پایه دستگاه تشخیص بیماری توبرکلوز به ارزش 650 هزار دالر دیگر نیز به وزارت صحت عامه افغانستان کمک کند که برای مبارزه با این مرض کشنده، گامی اساسی خواهد بود.

قابل ذکر است که سالانه در هر صدهزار نفر مبتلا به این بیماری 33 تن جان شان را از دست می دهند که 55 درصد این قربانیان را زنان تشکیل میدهد.

کمک 27 پایه دستگاه تشخیص توبرکلوز به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد