کوچی-ها-وعودت-کنند-گان-حامل-انتقال-ویروس-پولیو-به-افغانستان-است

وزارت صحت عامه افغانستان و موسسات سکتورصحت بیان میدارند که مردم درحال سفر مانند کوچی ها و بیجا شده گان داخلی و عودت کننده گان برای انتقال ویروس پولیو، از جمله گروپ پرخطر مردمی به شمار میرود.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه به همکاری سازمان صحی جهان و اداره یونسف، امروز یکشنبه( 22 – اسد) طی مراسم افتتاح دورسوم کمپاین سرتاسری محو پولیو بیان داشتند؛ از آغاز سال 2017 میلادی تا کنون شش واقعه مثبت پولیوثبت گردیده که حوزه های جنوب و جنوب شرق درکشور محلات اصلی انتشار پولیو درکشور به شمار میرود.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه میگوید:«درافغانستان همه ساله هشت دور کمپاین ضد مرض اطفال یا پولیو راه اندازی میگردد که چهار دور آن سرتاسری بوده و چهار دور دیگر ان محدود به ساحات پرخطر میباشد».

آقای فیروز افزود، در کمپاین سرتاسری حدود 9،9 میلیون طفل زیر سن پنج سال و در دوره های فرعی محدود به ساحات پرخطر، حدود 7 میلیون طفل در برابر این مرض واکسین میگردد.

اوگفت، درسال 2015 میلادی در افغانستان حدود 20 واقعه مثبت پولیو گزارش شده بود که این ارقام درسال 2016 به 13 واقعه میرسید. به همینگونه ولسوالی های آسیب پذیر ویروس فلج اطفال در سال گذشته به 4 ولسوالی تقلیل یافت که درسال 2015، در16 ولسوالی کشور واقعات پولیو رخ داده بود.

با این حال وزیر صحت عامه افغانستان خاطرنشان ساخت که با وجود نا امنی ها به شکل گستردهء ان درکشور، طی سال روان 98 درصد مردم درهر کمپاین سرتاسری به خدمات معافیت دهی و واکسیناسیون دسترسی دارند.

وی گفت، پولیو به جز افغانستان،پاکستان و نایجیریا در سایر کشورهای جهان محو گردیده است.

وی همچنان خاطرنشان میسازد که پولیو ویروسی است که تداوی نداشته و باعث معیوبیت دایمی و حتی سبب مرگ طفل میگردد.

با این حال وزارت صحت افغانستان بیان میدارد که در افغانستان یک سیستم قوی کشف واقعات ویروس فلج اطفا سرویلانس وجود دارد که این شبکه برای معلوم ساختن فلج حاد درمراکز صحی و محلات مسکونی فعالیت مینماید.

این درحالی است که وزارت صحت عامه افغانستان طی اعلامیه شان بیان داشته است که رهبران مذهبی و قومی و ملاامامان در کمپاین متذکره با تیم های واکسین پولیو همکاری نموده و خانواده ها را تشویق به واکسین نموده اطفال شان کرده تا هیچ طفل زیر پیج سال از واکسین پولیو محروم نمانند.

کوچی ها وعودت کنند گان حامل انتقال ویروس"پولیو" به افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد