۱۱-فعال-رسانه‌ای-و-حقوق-بشر-پس-از-آغاز-مذاکرات-ترور-شدند

یوناما می‌گوید که پس از شروع مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ سنبله امسال در دوحه؛ پنج فعال حقوق بشر و شش کارمند رسانه‌ای در حملات هدف‌مند و عمدی در افغانستان کشته شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد"یوناما" امروز دو شنبه(۲۷، دلو) با نشر اعلامیه گفته است که افغانستان در دوره پس از آغاز مذاکرات صلح، شاهد کشته‌شدن شمار زیادی از مدافعان حقوق بشر و کارمندان رسانه‌ای بوده است.

طبق این گزارش، از اول جنوری سال ۲۰۱۸ تا ۳۱ جنوری سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۵ تن از مدافعان حقوق بشر و فعال رسانه‌ای در کشور کشته شده‌اند. ۳۲ تن از کشته‌گان را فعالان حقوق بشر و ۳۳ تن دیگر را نیز کارمندان بخش‌ رسانه‌ای تشکیل می‌دهند.

یوناما گفته است که پس از آغاز مذاکرات، ۱۱ فعال حقوق بشر و رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند که این روند با عدم پذیرش مسوولیت آن همراه بوده و سبب ایجاد فضای ترس در بین مردم شده است.

در گزارش آمده است: «بسیاری به شمول شخصیت‌های سرشناس از کشور فرار کرده‌اند. این قتل‌ها تاثیر گسترده‌ای بر جامعه داشته و انتظارات پیرامون تلاش‌های صلح را کاهش می‌دهد.»

به گفته یوناما؛ این نوع قتل‌ها در سال‌های گذشته عمدتا به دلیل نزدیک بودن افراد به محل حملاتی که از سوی گروه‌های مسلح سازمان یافته به طور عمده گروه داعش صورت می‌گرفت؛ اما موج اخیر، هدف قراردادن عمدی، برنامه‌ریزی شده و با قصد قبلی افراد که عاملان آن ناشناس باقی مانده‌اند، در تضاد با سال‌های گذشته است.

یوناما تأکید کرده است که همه جوانب نقش مهمی در جلوگیری از چنین کشتارها و ارعاب و هم‌چنین در ارتقای پاسخ‌گویی و جلوگیری از عدم مجازات را دارند. بنابراین، تحقیقات در مورد قتل‌ها باید مستقل، بی‌طرف، سریع، دقیق، معتبر و شفاف باشد.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد به دولت پیشنهاد کرده است که چهارچوب مناسب به شمول تدابیر ویژه محافظتی و امنیتی را برای مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها مشروط بر موجودیت تهدیدات ایجاد کند.

این درحالی است که دو روز قبل، شورای امنیت ملی گفت که برای تامین امنیت کشور به‌ویژه شهر کابل، کمیته خاص سکتور امنیتی ایجاد می‌شود.

اما امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری امروز در صفحه فسبوک‌اش نوشته که ما از کارکرد خود صد در صد رضایت نداریم؛ زیرا در مهار پدیده‌ی تروریزم مقروض مردم هستیم.

۱۱ فعال رسانه‌ای و حقوق بشر پس از آغاز مذاکرات ترور شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد