۲۰۱۸؛-سال-خونین-دیگری-برای-رسانه-های-افغانستان

شماری از آگاهان با ابراز نگرانی می گویند که سال ۲۰۱۸ میلادی با ۱۹۷مورد خشونت و ۴۵۰ مورد حمله بر رسانه ها، مرگبار ترین سال برای خبرنگاران افغانستان محسوب می شود.

به گزارش افغان نیوز: مجیب خلوتگر، رییس اجرائیوی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان(نی) امروز پنج شنبه(6، جدی) طی یک کنفرانس خبری گفت: ما در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد ۱۹۷مورد خشونت و ۴۵۰ مورد حمله بر رسانه ها بودیم؛ در حالی که در سال گذشته دو مورد خشونت داشتیم. متاسفانه شاهد ۶۲ درصد لت و کوب روز نامه نگاران نیر هستیم.

وی افزود؛ حکومت ۵۵ درصد، طالبان و تروریستان ۲۳ درصد، افراد ناشناس ۱۴ درصد و مرد عادی ۸ درصد خشونت علیه خبرنگاران مرکب شده اند. بنابراین سال ۲۰۱۸ میلادی خونین ترین و خطرناک ترین سال عنوان شده است. از حکومت میخواهیم که قضیه زلمی یکی از خبرنکاران در شرق کشور را مشخص و پیگیری کند.

خلوتگر با ابراز نگرانی گفت که عاملین خشونت علیه خبرنگاران تا هنوز مورد پی گیری قرار نگرفته اند و باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. زیرا امسال ۱۲ حمله را بصورت مستقیم شاهد بودیم.

به گفته وی؛ حکومت نباید اتهام های ناحق را متوجه رسانه ها بسازد. زیرا در شرایط کنونی مشکل اول و چالش بزرگ رسانه ها بحران امنیت و معضل دسترسی به اطلاعات می باشد. وی هشدار داد که اگر زمینه انتقاد در جامعه به چالش کشانده شود، از پیشرفت و اصلاح خبری نخواهد بود.

وی با انتقاد از سخنگوی وزارت داخله گفت که وضع محدودیت برای اطلاع رسانی خلاف قانون رسانه های همگانی و اساسی می باشد و از سوی دیگر عدم نشر تصاویر سربازان امنیت ملی با لباس نظامی نیز خلاف قوانین نافذه کشور می باشد.

درهمین حال، سید جعفر راستین، مشاور رسانه ای وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: مسله تامین امنیت خبرنگاران متاثر از وضعیت عمومی امنیت کشور می باشد و ما در عرصه پالیسی سازی تامین امنیت خبرنگاران تلاش بیشتر خواهیم کرد. همانطوریکه رهنمود پوشش رویداد های تروریستی نیز تدویر و نهایی گردید.

وی گفت: بیشترین برخورد خشونت ها ناشی از غیرحرفه ای بودن نیروهای امنیتی بوده است. وی افزود، مسئله دیگر طرح شهرک رسانه ای بود که با توجه به وضعیت کنونی، یک تهدید بزرگ برای خبرنگاران خواهد بود.

آقای راستین تصریح نمود که تمامی ادارات دولتی در قسمت اطلاعات رسانی مرجع ایجاد نموده اما این مورد کافی نیست. زیرا برخی از کارمندان نهادها به بهانه اطلاعات محرم، معلومات را به رسانه نمیدهند.

۲۰۱۸؛ سال خونین دیگری برای رسانه های افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد