مذاکرات-بین-الافغانی-تنها-راه-تامین-صلح-در-افغانستان-است

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در سفر به هند گفته است که تنها راه تامین صلح در افغانستان مذاکرات بین الافغانی است.

به گزارش افغان نیوز: داکتر حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در سفر به هند و مصاحبه با شبکه (هندوستان تایمز) گفت که تنها گفتگوهای بین‌الافغانی می‌تواند صلح را به ارمغان آورد.

محب یک روز پس از برگزاری گفتگوهای ستراتیژیک با همتای هندی خود آجیت دووال گفت؛ افغانستان به هند به چشم یک متحد ستراتیژیک نگاه می کند، زیرا هردو طرف در ارتباط به هراس افگنی (تروریزم) و مردم سالاری (دموکراسی) دیدگاه‌های مشترک دارند.

مشاور امنیت ملی کشور گفت که تماس‌های تصادفی با جناح‌های طالب وضعیت را پیچیده خواهد ساخت. وی در مورد عدم اشتراک نمایندگان حکومت افغانستان در گفتگوهای اخیر با طالبان در مسکو و ابوظبی گفت: "هیچ صلح بدون افغان‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد."

او دراین مورد همچنان اضافه نمود، این پروسهٔ است که ما آن را رهبری کرده‌ایم، معلومات نادرستِ بسیاری دراین خصوص وجود دارد و حقیقت این است که بیشترِ گفتگوها پشت درهای بسته انجام می شود.

“محب، هند را منحیث یک قدرت روبه رشدِ توصیف کرده گفت که افغانستان می‌خواهد به مشارکت خویش با این کشور ادامه دهد. وی اضافه نمود: ”هر زمانیکه احساس کردیم هند می تواند نقش همکاری را با افغانستان داشته باشد، سر هند صدا خواهیم کرد."

داکتر محب گفت، اطمینان کامل وجود ندارد که دفتر طالبان در قطر از تمام جناح های این گروه نمایندگی می کند. وی افزود که من فکر می کنم چند دستگی زیادی در درون [صفوف] طالبان وجود دارد و آنان یک گروه منسجم نیستند، زیرا تیم مذاکره كننده از سوي اين گروه تعیین نشده است.

وی گزارش های مرتبط با خروج هفت هزار سرباز امریکایی از افغانستان را شايع خواند و گفت که افغانستان برای همه سناریوها آمادگی دارد.

مشاور امنیت ملی کشور تصریح کرد که افغانستان گام های را برای خود اتکایی نیروهای مسلح، به ویژه تقویت قوای هوایی خود از طریق بدست آوردن ۳۱۵ بال طیاره تا سال ۲۰۲۳ تسریع خواهد بخشید.

وی تأکید ورزید که تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به شمول قوای هوایی، اتکا و احتیاج این نیروها را از کمک های دائمی خارجی می کاهد.

مذاکرات بین الافغانی تنها راه تامین صلح در افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد