۹-نفر-از-هر-ده-نفر-هوای-آلوده-تنفس-می‌کنند

اداره ملی حفاظت محیط زیست، آلودگی هوای کابل را یک چالش بزرگ برای شهروندان خوانده و می‌گوید که بر اساس آمارهای جهانی، اکنون از هر ده نفر ۹ نفر آن هوای آلوده را تنفس می‌کنند.

به گزراش افغان نیوز: عزت الله صدیقی، معین مسلکی و تخنیکی اداره ملی حفاظت محیط زیست امروز چهارشنبه( ۱۰، جدی) در یک نشست خبری گفت که در یک ماه گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ اصناف کوچک و بزرگ را که در آلودگی هوای شهر کابل نقش دارند، نظارت کرده و‌ از این میان ۱۷۲ مورد آن به ارزش ۱ میلیون ۷۲۰ هزار افغانی جریمه نقدی شده اند. 

آقای صدیقی افزود؛ از میان ۵ هزار و ۵۰۰ صنف‌های مختلف که در یک ماه گذشته نطارت شده ۵۸۸ آن بلند منزل، ۴۴۰۰ آن صنف‌های کوچک مانند حمام و نانوایی و ۸۵ مورد دیگر فابریکه‌های تولیدی بوده است. 
او تاکید کرد که ۱۶۶ بلند منزل به دلیل مشکلات سیستم گرمایی و آلودگی هوا در یک ماه گذشته مسدود شده اند. 

معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست گفت که در  غرب کابل به دلیل تراکم جمعیت بیش از حد، افزایش خانه‌های مسکونی غیر معیاری و استفاده زغال سنگ برای گرما، آلودگی هوا بیشتر است. 

آقای صدیقی انکشاف غیر معیاری شهر کابل و گشت و گزار موترهای فرسوده و دود‌زا را نیز یکی از عوامل آلودگی هوای این شهر دانسته و گفت که ترانسپوت غیر معیاری ۲۵ درصد در آلودگی هوای کابل نقش دارد. 

به گفته او؛ بر اساس آمارهای جهانی، اکنون از هر ده نفر ۹ نفر آن هوای آلوده را تنفس می‌کند و این آمار در کشورهاس آسیایی و جهان سومی بلندتر است. 

آقای صدیقی گفت که اداره ملی حفاظت محیط زیست در پلان پنج ساله‌ای خود ۵۰ نوع منابع آلوده کننده هوا را شناسایی کرده است، اما مبارزه علیه هوای آلوده تنها کار این اداره نیست  بلکه باید سایر ادارات حکومتی نیز همکاری جدی داشته باشند. 

 صدیقی در مورد ذرات گازهای معلق آلوده کننده هوا گفت که مقدار ذرات معلق کوچک در یک ماه گذشته ۱۷۵ بود؛ اما حد معیاری این ذرات ۷۵ است و مقدار گاز سلفردای اکساید که نشان دهنده مصرف زغال سنگ است در یک ماه گذشته ۹۷ بوده و حد معیاری آن ۵۰ است. 

همچنان او افزود که در یک ماه گذشته مقدار گاز نایتروجن دای اکساید در هوای کابل ۲۱۳ بوده است که حد معیاری آن ۸۰ می‌باشد و گاز ازون نیز در یک ماه پسین مقدار آن ۱۰۹ بوده که حد معیاری ۱۰۰ است. 

این درحالی است که همه ساله در فصل زمستان، آلودگی هوا افزایش می‌یابد و یکی از منابع مهم آلوده کننده هوا استفاده زغال سنگ است. 
قرار بود حکومت امسال استفاده از زغال سنگ را ممنوع قرار دهد؛ اما مسوولان اداره حفاظت محیط زیست می‌گویند که به دلیل نبود گاز و برق کافی، این اقدام به تعویق انداخته شده است.

۹ نفر از هر ده نفر هوای آلوده تنفس می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد