عنعات-ناپسند؛-عمده-ترین-چالش-سد-راه-دختران-ورزشکار

نبود مربی خانم، عدم امکانات و عنعنات ناپسند در جامعه افغانستان باعث شده که شماری از بانوان ورزشکار دست از فعالیت شان بردارند و یا با ترس و لرز در نهاد های ورزشی حضور یابند.

به گزارش افغان نیوز: فاطمه جعفری کسی که 7 مدال طلا و یک مدال برونز در دوره ورزشی خود کسب کرده، می گوید: خانواده‌ها و نهادهای ورزش افغانستان بین پسر و دختر ورزشکار شان تبعیض جنسیتی قایل میشوند. بنابراین تا زمانی که این نوع دید تحقیر آمیز از جامعه برطرف نگردد، حضور بانوان در نهادهای ورزش رشد نخواهند کرد.

خانم جعفری گفت: هرچند زنان همواره در جامعه افغانستان به عنوان قشر درجه دوم محسوب شده و حقوق شان نیز نادیده گرفته شده است اما این مشکل در نهادهای ورزشی نیز پر رنگ است و حتی حق اولولیت برای اشتراک در مسابقات خارجی و  دیگر امتیازات داده نمی شود.

به گفته این بانو؛ در اکثر مسابقات خارجی ورزشکاران از میان پسران انتخاب می‌شوند و دختران از این امتیاز محروم اند. در واقع این نوع عملکرد یک جفا به حق دختران است که سال ها در عرصه ورز زحمت کشیده اند.

او افزود: از سوی هم آزار و اذیت جنسی بانوان فوتبالیست در فدراسیون فوتبال افغانستان و بی اعتمادی خانواده ها نسبت به نهادهای ورزشی باعث شده که دختران دست از فعالیت های ورزشی بردارند.

خانم جعفری تاکید کرد: این قضاوت درست نیست که مردم تمامی نهادهای ورزشی را به دید شک و تردید بنگرند؛ زیرا نهاد های نیز می باشند که محیط سالم داشته و هیچ مشکلی سد راه دختران ورزشکار وجود ندارد.

این مدال آور ورزشی بیان داشت: نبود امکانات معیاری نیز سبب شده است که دختران به شکل درست ورزش کرده نتوانند و پیشنهاد من این است که امیدواریم نهادها ورزشی افغانستان زمینه بهتری را برای بانوان ورزشکار فراهم کنند.

به گفته فاطمه؛ مشکل دیگری که مانع رشد دختران ورزشکار می گردد، نبود مربی خانم است؛ زیرا با کمبود این مورد، اکثر دختران نمی توانند با خیال راحت ورزش کنند. او افزود: برای رشد ورزش در میان خانم ها باید مسابقات در سطح ولایت های کشور نیز دایر گردد تا استعدادهای خوب از این طریق پیدا شود و در مسابقات بین المللی اشتراک کند.

جعفری گفت: دختران ورزشکار باید این را بدانند که در جامعه افغانستان زندگی می کنند و مشکلات زیاد سد راه آنان وجود دارد. بنابراین برای حل مشکلات باید در قدم نخست اعتماد به نفس داشته باشند و با عملکر شان دید منفی جامعه را نسبت به خود شان تغییر دهند.

این درحالی است که چندی قبل، ادعای آزار و اذیت جنسی علیه کرام الدین کریم، رییس فدراسیون فوتبال افغانستان، بار نخست از سوی خالده پوپل، بازیکن سابق تیم ملی بانوان در مصاحبه با روزنامه گاردین مطرح شد. این روزنامه در گزارش تازه‌اش در این مورد از قول یک بازیکن دیگر تیم ملی بانوان نوشته بود که آقای کریم به صورت این بازیکن با مشت کوبیده، لوله تفنگچه را به سرش گذاشته و  در دفتر کارش بر وی تجاوز جنسی کرده و سپس  تهدید به مرگ کرده است.

عنعات ناپسند؛ عمده ترین چالش سد راه دختران ورزشکار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد