-خبرنگار-و-کارمند-رسانه‌ای-طی-دو-دهه-کشته-شدند

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طی دودهه‌ گذشته دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ در کشور به قتل رسیده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ این مرکز امروز (چهارشنبه، 11 عقرب) به مناسبت روز «پایان معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران» با نشر اعلامیه گفته است در جریان سال گذشته‌ میلادی (۲۰۲۱)، دست‌کم هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که پنج تن آنان زنان بود‌ه‌اند بر اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه، انتحاری و بمب‌گذاری جان باخته‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه خود آورده است که از سال ۲۰۰۱ میلادی برابر با ۱۳۸۰ خورشیدی تا اکنون، دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه که ۲۰ تن آنان زنان بوده‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد که به‌دلیل وجود فرهنگ معافیت از مجازات، قانون و عدالت در بیشتر از ۹۰ درصد این رویدادها اجرا نشده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که پس از تسلط امارت اسلامی دست‌کم ۲۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها شامل بازداشت، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتی جان باختن کارمندان رسانه‌ها ثبت شده است.

در اعلامیه آمده است که دست‌کم ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توأم با خشونت و تهدید از یک تا چند ساعت، چند روز و چند ماه در یک ذر زمان حاکمیت امارت اسلامی ثبت شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از امارت اسلامی خواسته که به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران پایان دهد.

در پایان مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که فرهنگ معافیت از مجازات علیه خبرنگاران، تهدید و فشار روزافزون کار آزاد رسانه‌ای در کشور، اثرهای زیان‌باری بر کشور برجا خواهد گذاشت.

127 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای طی دو دهه کشته شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد