دیدگاه-متفاوت-کارشناسان-در-مورد-کارکردهای-امارت

همزمان با یک سالگی سقوط جمهوریت و روی کار آمدن امارت، کارشناسان در مورد کارکردها و دست‌آوردهای امارت اسلامی در این یک سال، دیدگاه‌های متفاوت دارند.

به گزارش افغان نیوز؛ ویس ناصری، آگاه مسایل سیاسی امروز( دوشنبه، 24 اسد) در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که امارت اسلامی طی یک سال گذشته نتواسته که اعتماد مردم و جامعه جهانی را کسب نماید که این امر یک چالش بزرگ سر راه امارت اسلامی می‌باشد.

ناصری افزود که حکومت سرپرست در زمینه به رسمیت شناخته شدن از سوی جهان، در یک سال گذشته ناکام بود و نتوانست قناعت جامعه جهانی و حتی کشورهای منطقه را حاصل نماید.

 او تاکید کرد که برعکس امارت اسلامی نه تنها قناعت جامعه جهانی را کسب نکرد بلکه محدودیت‌های نیز بر آموزش و کار زنان وضع کرد که این امر آسیب جدی بر روند به رسمیت شناخته شدن حکومت امارت اسلامی در افغانستان رسانده است.

به باور ناصری طی یک سال گذشته و با روی کار آمدن امارت اسلامی، افغانستان فاقد یک نظام مشروع بوده و امارت در ارائه خدمات به مردم در تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صحی ناکام بوده است.

این آگاه مسایل سیاسی در مورد مسدود ماندن مکاتب دخترانه تاکید کرد که برای امارت اسلامی آموزش و تحصیل دختران ارزش ندارد زیرا؛ اگر چنین می‌بود، طی یک سال گذشته طرزالعملی را برای بازگشایی مکاتب آماده می‌کرد. ناصری افزود که امارت اسلامی در تلاش است که با این عمل‌شان دختران و زنان را از سیاست و جامعه افغانستان حذف کنند.

اما؛ سید ذکرالله هاشمی، آگاه مسایل سیاسی و یکی از افراد نزدیک به امارت اسلامی باور متفاوت با آقای ناصری دارد و می‌گوید:  طی یک سال گذشته امارت اسلامی دست‌آوردهای چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف دارد.

هاشمی گفت که با تسلط امارت اسلامی حکومت فراگیر در افغانستان شگل گرفته و تمام اقوام ساکن در کشور خود را در حکومت و می‌بینند.

او تاکید کرد که امنیت سرتاسری در کشور، از بین بردن فساد اخلاقی در ادارات دولتی، خودکفای در بودجه مالی سال روان، آغاز پرژوه‌های انکشافی در تمام ولایت‌‌ها و تکمیل نمودن پرژوه‌های که کارآنها نیمه‌ تمام باقی مانده بود، از جمله دست‌‌آوردهای یک ساله امارت اسلامی می‌باشد.

سید ذکرالله هاشمی افزود که جامعه جهانی امارت اسلامی را در حال به رسمیت شناختن است چون؛ ۱۲ کشور سفارت خانه‌هایشان را در کابل به گونه‌ای عملی فعال کردند. او گفت در عین زمان شماری از کشورهای جهان نیز دیپلماتان امارت اسلامی را پذیرفته و روابط دیپلماتیک برقرار کرده‌اند.

هاشمی علاوه کرد؛ اینکه کشورهای جهان به گونه‌ای ‌رسمی به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی را اعلام نکرده اند، مشکلات داخلی کشورها است زیرا؛ آنها 20 سال در افغانستان جنگ کرد و با مصارف گزاف شکست خوردند.

این آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که امارت اسلامی با آموزش دختران مشکلی ندارند اما؛ هنوز طرزالعمل برای بازگشایی مکاتب نهایی نشده است و با نهایی شدن این طرزالعمل دروازه مکاتب به روی دختران بازگشایی خواهد شد.

او می‌گوید که در زمینه اشتغال‌زایی نیز امارت اسلامی کارهای را انجام داده و تلاش دارد فرصت‌های شغلی بیشتر را مهیا نماید تا جلو مهاجرت جوانان کشور، گرفته شود.

با این حال، در آستانه یک سالگی تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، کارشناسان سازمان ملل از ادامه نقض شدید حقوق بشری توسط نیروهای امارت اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان گفته اند که در حال حاضر، هیچ نشانه‌‌ای برای تغییر وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان وجود ندارد.

این کارشناسان در بیانیه‌‌ای گفته اند که طالبان در یک سال گذشته، علیرغم تعهدات متعدد برای حمایت از حقوق‌بشری، نه تنها که به وعده‌‌های خود عمل نکردند؛ بلکه بسیاری از دستاوردهای دو دهه گذشته را معکوس کرده‌اند.

آژانس افغان نیوز؛ مهدی انصاری

دیدگاه متفاوت کارشناسان در مورد کارکردهای امارت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد