-درصد-مردم-افغانستان-مشکل-روانی-دارند

معین وزارت صحت عامه با ابراز نگرانی می گوید: جنگ، ناامنی و عدم آگاهی از مسایل مختلف باعث شده که دستکم ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان با مشکلات روانی دست و پنچه نرم کنند.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه کشور به همکاری اتحادیه اروپا، امروز دوشنبه( 5 حمل) اولین سمپوزیم ملی صحت روانی را در افغانستان دایر نمود که گزارش کامل از بررسی های این بیماری را طی سال های 2002 تا 2006 به اعلام گرفتند.

رویا صمدی معین وزارت صحت عامه می گوید که آسیب های روانی سبب شده تا بسیاری از خانم ها و اطفال در کشور دست به خودکشی و فرار از منزل بزنند.

خانم صمدی تصریح می کند که عدم آگاهی مردم از چگونگی این بیماری و نبود امکانات برای تداوی این مریضی نیز از مشکلات عمده سد راه مردم و شفاخانه های کشور بوده است.

معین وزارت صحت عامه تاکید می کند که مرگ های قبل از وقت در کشور حاصل همین بیماری کشنده در کشور بوده که در ولایات و مرکز نیز اتقاق افتاده است.

رویا صمدی اظهار داشت که خشونت ها و جنگ های داخلی از بزرگترین عوامل بیماری های روانی در کشور بوده که طی سالهای طولانی جان اکثریت جوانان و اطفال را گرفته است.

وی همچنان خاطرنشان ساخت که اکنون وزارت صحت به همکاری اتحادیه اروپا برنامه روان درمانی را در سراسر کشور راه اندازی نموده و میزان پاسخ گویی در بخش روان درمانی افزایش چشم گیری داشته است.

او می افزاید که بیش از 10 درصد جمعیتی که به بیماری روان درمانی نیازمند اند به کمک عاجل نیاز دارند و برای بیش از 2 میلیون تن دیگر نیز خدمات روان درمانی ارایه شده است.

این درحالی است که باورمندی ها برای بهبود وضعیت بیماران روانی وجود دارد و پیشرفت های در این زمینه نیز صورت گرفته است. طوری که در سال های اخیر به تعداد 750 مشاور روان درمانی در این بخش آموزش دیدند و از این میان به تعداد 420 تن آنان وارد کار شدند.

از سوی هم، مسوولان از فراغت بیش از 200 مشاور روان درمانی برای سال آینده خبر می دهند که قرار است در مراکز روان درمانی مشغول کار و مشوره دهی به بیماران شوند.

50 درصد مردم افغانستان مشکل روانی دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد