کلید-موفقیت-وزیر-صحت-عامه-افغانستان-در-نشست-جهانی

وزیر صحت عامه افغانستان در هفتمین نشست جهانی در میان ۲۰ کشور به دلیل بیشترین استفاده از کمترین امکانات، شایسته‌ی بهترین وزیر شناخته شد.

به گزارش افغان نیوز: فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان در هفتمین نشست جهانی در میان ۲۰ وزیر از کشورهای دیگر جهان، بیشترین رای داوران سازمان سران حکومت جهان را دریافت کرد و شایسته‌ی این جایزه شناخته شد.

گفته می شود که در این نشست بیش از چهار هزار نفر از ۱۳۰ کشور جهان اشتراک کرده بودند.

وحید مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه کشور در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که یکی از دلایل موفقیت آقای فیروز این است که از کم ترین امکانات بیشترین استفاده را نموده است.

وی تاکید داشت که عنوان بهترین وزیر در جهان بر اساس شایستگی آقای فیروز بوده و هیچ گونه واسطه در میان نبوده است. زیرا از زمانی که وی مسوولیت این وزارت را به عهده گرفته است، میزان مرگ و میر کودکان و مادران نیز کاهش یافته است.

آقای مایار تصریح نمود که در سال 2002 از 1000 نفر 327 تن از بین میرفتند و در سال 2010،  167 تن و اکنون به 97 تن رسیده است که ۱۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

به گفته وی؛ در سال 2002 دستکم ۴۰۰ مرکز صحی فعالیت داشت اما امروز نزدیک ۳۰۰۰ مرکز صحی در سراسر کشور برای مردم خدمات ارایه می کنند. یعنی دسترسی به خدمات صحی از 9 درصد به 65 درصد افزایش یافته است.

۴۴۸ مرکز صحی جدید، ۲۱ مرکز تداوی معتادین، 27 مرکز تداوی در زندان ها و 43 لابراتوار تشخیصیه ولایتی ایجاد و ۸۱۲ شرکت ادویه غیر قانونی از فعالیت بازمانده اند. طی سه سال، ۳۵۰ تن ادویه بی کیفیت جمع آوری و سنگ تهداب ۴ باب لابراتوار حوزه ای کنترول کیفیت ادویه گذاشته شده است.

وی گفت: ۵ واحد مجهز برای مراقبت های عاجل در شفاخانه های ابن سینا، جمهوریت، صحت طفل وزیراکبر خان گذاشته شده و همچنان واحدهای ای سی یو یا مراقبت های جدی در ولایت های ننگرهار، کابل هرات و کندز نیز ایجاد گردیده است.

در نشست سران حکومت‌ها همه ساله رهبران و متخصصان بیشتر از ۱۵۰ کشور جهان در شهر دبی امارات متحده عربی دور هم می‌آیند تا راهکارهای خلاق برای مدیریت نهادهای عامه را بررسی کنند.

کلید موفقیت وزیر صحت عامه افغانستان در نشست جهانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد